Het kabinet gaat de indexatie van 2023 aanpassen. Die indexatie was gebaseerd op inflatiecijfers van 2022 uit maart, en is intussen niet meer realistisch. De stijging van de tarieven die ouders betalen liep hierdoor niet meer in de pas met de vergoedingen via de kinderopvangtoeslag. Voor sommige ouders betekende dit een stijging van 75% van de eigen bijdrage. Met name ouders met een kleiner inkomen zagen die kosten stijgen.

Eindelijk uitsluitsel
“Betaalbaarheid in de kinderopvang blijft een groot probleem, zeker in deze tijden van krapte. Het is goed dat het kabinet na weken onduidelijkheid eindelijk uitsluitsel geeft en dus terugkomt van eerdere plannen om de verhogingen ongemoeid te laten”, zegt Tweede Kamerlid Senna Maatoug (GroenLinks).

Ouders ontvangen de nabetaling achteraf. In het voorjaar kijkt het kabinet verder wat ze willen en kunnen doen. Voor GroenLinks en PvdA is het belangrijk dat het kabinet ook serieus kijkt naar de verdere compensatie voor 2023. "Daar zullen we het kabinet scherp op houden."

Intussen ontslaat dit kinderopvangbedrijven niet van hun maatschappelijke verantwoordelijkheid om facturen zo laag mogelijk te houden, benadrukt Maatoug. “We zien grote verschillen in de kinderopvang en er zitten bedrijven tussen die schaamteloos de prijs voor ouders snoeihard verhogen. Kinderopvang bedrijven hebben een grote maatschappelijke verantwoordelijkheid. Dan past het niet als kinderopvangbedrijven hun winsten ten kosten van de samenleving opschroeven. Dat we door het bieden van goede kinderopvang politie-agenten, mensen in de zorg en het onderwijs kunnen behouden, is in het belang van ons allemaal.”