Tien procent van alle tweets aan vrouwen die op de lijst staan voor de verkiezingen is haatdragend, blijkt uit analyse van De Groene Amsterdammer. Ook wij merken dat met berichten als “Ga lekker aan de strijkplank staan en ga je onder je armen scheren’’ of ‘’Jij moet eens goed gedekt worden, trut!’’. Dit zijn dan nog de relatief ‘beleefde’ berichten uit de vele die wij ontvangen.

Corinne Ellemeet: “Steeds meer vrouwen zijn bang om hun mening online posten, omdat ze vrezen voor een haat-golf als reactie. Dit terwijl het publieke debat juist steeds meer online plaatsvindt. Online haat ontmoedigt vrouwen mee te doen aan het publieke debat en het creëert obstakels voor vrouwen om de politiek in te gaan. Zo raakt online haat onze democratie in het hart.”

Kim van Sparrentak: “Het is belangrijk dat we dit serieus nemen, want we kunnen pas van gelijkheid spreken als ook vrouwen vrij en veilig mee kunnen doen aan élk publiek debat. Aangifte doen van geweld of intimidatie online en offline is al ingewikkeld. Maar, als je online-haat offline wil halen ben je compleet afhankelijk van de platforms waarop die haat plaatsvindt. Dit moeten we aanpakken.”

Vandaag staat hun opiniestuk hierover in het AD.