Hoe krijgen mensen meer te zeggen over hun eigen leefomgeving en wat kun je daarvoor doen? Daarover gaan we als partij dit voorjaar met leden, geïnteresseerden en deskundigen in gesprek. De partijdiscussie bestaat onder andere uit provinciale en lokale bijeenkomsten, afgesloten met een slotbijeenkomst. De uitkomsten van deze discussie worden verwerkt in een slotpublicatie en meegenomen in het volgende verkiezingsprogramma.

Lees meer over de actuele informatie en de mogelijkheden om mee te doen.

Wat is de rol van lokale initiatieven (energiecoöperaties, wijktuinen, zorg)? Wat zegt dat over de rol van ‘de politiek’? En wat betekent dat voor de opvattingen van GroenLinks over democratie? Allemaal vragen van groot maatschappelijk belang en hoogst relevant voor het GroenLinks-gedachtegoed.

Hoe kan je meedoen?

In de periode april - juni worden meerdere regionale bijeenkomsten georganiseerd. Je wordt uitgenodigd door je provinciale of lokale afdeling of landelijke werkgroep. Zelf iets organiseren of bijdragen? Kijk op de pagina Discussie.

Waarom partijdiscussies?

Partijbrede discussies zijn onderdeel van de  vernieuwing van onze partijdemocratie; we betrekken leden, maar ook geïnteresseerden van buiten en externe deskundigen, intensiever  bij discussies over visie en standpunten van de partij. In 2014 hebben we discussie gevoerd over militaire interventies, die is afgesloten met een succesvol ledenreferendum. In 2015 ging de discussie over werken in de 21e eeuw, afgesloten met een grote ledenenquête.

Meer lezen