GroenLinks vreest dat de 'agenda voor betere regelgeving' die eurocommissaris Frans Timmermans dinsdag presenteerde, zal leiden tot meer technocratie en niet tot heldere politieke keuzes die de Europese besluitvorming dichter bij de burger brengen. Het plan van Timmermans versterkt de lobby van bedrijven om Europese wetten die mens en milieu beschermen af te zwakken, vindt Europarlementariër Bas Eickhout.

“Timmermans probeert de Europese politiek te reduceren tot een rekensom”, reageert Eickhout. “Een technocratische check op financiële effecten en administratieve lasten neemt de plaats van een politiek oordeel in. Wetten die het algemeen belang dienen zoals een schoner milieu, het welzijn van werknemers of de bescherming van privacy dreigen geslachtofferd te worden door de Timmermans-check.”

Wat kost schone lucht?

Een afweging in euro’s is vaak makkelijk te maken, terwijl je het maatschappelijk belang niet altijd zomaar in cijfers kan uitdrukken. Als voorbeeld noemt Eickhout de Europese regels voor luchtkwaliteit. “Het is makkelijk voor een fabriek uit te rekenen wat hen een luchtfilter kost, maar hoe kwantificeer je alle maatschappelijke voordelen van schone lucht? En wie verdedigt die belangen? Het bedrijfsleven heeft haar lobbyisten rijendik klaar staan.”

Nieuwe bureaucratie

Timmermans pretendeert Europa een slank bestuur te geven en minder centraal vanuit Brussel te reguleren. Ironisch genoeg gaan zijn voorstellen op een aantal punten precies de tegenovergestelde kant op. “Timmermans tuigt juist nieuwe bureaucratie op om ieder voorstel tot in den treure te analyseren en controleren. Bovendien wil hij lidstaten in hun beleidsruimte beperken door ze te ontmoedigen ambitieuzer te zijn in het omzetten van Europese richtlijnen, rekening houdend met lokale omstandigheden.”

Het is weinig verrassend dat vooral de werkgeversverenigingen blij zijn met de agenda van Timmermans. Vakbonden en consumenten- en milieuorganisaties hebben zich verenigd om de dereguleringsmachine van Timmermans nauwgezet te volgen.