De Europese Groenen vinden de voorstellen voor het zogenaamde vierde spoorwegpakket een gemiste kans op verbetering van de dienstverlening op het spoort. “Het pakt de negatieve aspecten van privatisering bij de spoorwegen niet aan”, aldus GroenLinks-Europarlementariër Bas Eickhout.

Volgens Eickhout stellen de wetsvoorstellen te weinig bindende criteria voor milieu en voor de kwaliteit van publieke dienstverlening. Ook is er te weinig sociale bescherming voor werknemers.

Eickhout: “De agenda van privatisering en deregulering leidt tot een race to the bottom waarbij elke vorm van duurzaamheid en kwaliteit overboord gaat. Prijsvechters krijgen de ruimte, terwijl we juist moeten zorgen voor kwaliteit op het spoor.”

Het vierde spoorwegpakket was het moment op een gelijk speelveld te creëren tussen spoor en andere transpostvormen, bijvoorbeeld op de weg, maar er blijft een verplichting om belasting te heffen op gereden spoorkilometers. Eickhout vindt het niet uit te leggen dat bij wegvervoer EU-landen wel zelf mogen bepalen of en hoe ze belasting hebben, terwijl dit bij het spoor wel verplicht is. “Daardoor houden we de oneerlijke concurrentie binnen de transportsector in stand, met onder andere duurzaamheid als slachtoffer.”