Minister-president Rutte moet volgende week Nederland vertegenwoordigen op de VN-klimaattop in Doha (Qatar). Dat stelt ons Tweede Kamerlid Liesbeth van Tongeren morgen voor. De afspraken uit het huidige Kyotoprotocol lopen eind van dit jaar af. Ondertussen meten meteorologen weerrecord na weerrecord. GroenLinks wil alles op alles zetten om erger te voorkomen.

Van Tongeren: “Er is een overvloed aan technische mogelijkheden. Afgelopen weekend produceerde Denemarken meer dan 100% duurzame stroom. Het komt nu alleen nog maar aan op leiderschap, politieke wil en verantwoordelijkheidsbesef. In 2001 speelde minister Pronk een belangrijke rol bij de totstandkoming van het Kyoto Protocol. Rutte moet nu alles op alles zetten voor een nieuw klimaatverdrag."

De 18e VN-klimaattop is afgelopen maandag begonnen. Deze week zijn ambtenaren van over de hele wereld druk bezig met het voorwerk. Volgende week schuiven ministers en regeringsleiders van meer dan 190 landen aan. Maar Rutte is vooralsnog niet van plan om te gaan. Het is zelfs onduidelijk wat de Nederlandse inzet is voor de klimaattop.

Van Tongeren: “Deze onderhandelingen zijn zo belangrijk in de strijd tegen klimaatverandering, dat de Nederlandse premier daarbij hoort te zijn. Tijdens de afgelopen Eurotop was hij niet erg succesvol, maar hij krijgt een herkansing. Het is tijd voor leiderschap. Ik roep hem op om in Doha de toekomst van onze kinderen veilig te stellen.”

GroenLinks wil eerlijke en effectieve klimaatafspraken. Een nieuw klimaatverdrag is nodig om de uitstoot van schadelijke klimaatgassen terug te dringen. Bovendien hebben rijke landen de verantwoordelijkheid om ontwikkelingslanden te helpen zichzelf tegen klimaatverandering te wapenen. Onze Europarlementariër Bas Eickhout zal als lid van de delegatie van het Europees Parlement de tweede week van de top bijwonen.

GroenLinks laat klimaatverandering niet van de agenda vallen. Lees er alles over in ons Dossier klimaat