Europarlementariër Tineke Strik: “De Hongaarse en Poolse regering hebben te lang weg kunnen komen met het ondermijnen van onze Europese waarden. Hoe verder deze landen de rechtsstaat afbreken, hoe lastiger het is om deze te herstellen. De Commissie moet nu laten zien dat de Hongaarse en Poolse regering voor een heldere keuze staan: of zij houden zich aan de Europese verdragen, of zij dragen de gevolgen van het niet naleven hiervan.”

Het Europees Parlement debatteert later vandaag met de Europese Commissie en de Europese Raad over de stappen die zij nu moeten nemen. Wat GroenLinks betreft moet de Commissie een aantal grote EU-fondsen, zoals de cohesie- en landbouwfondsen, stopzetten. De Europese Raad moet het bevriezen van deze fondsen steunen en daarnaast concrete stappen zetten in de artikel 7-procedure .

Doet de Commissie dit niet, dan willen de Groenen in het Europees Parlement de Commissie onder curatele stellen. Dit houdt in dat het Parlement de begroting van de Commissie niet kwijtscheldt zolang zij geen verdere sancties tegen Hongarije en Polen instelt. Deze stap werd pas één keer eerder door het Europarlement gezet, waarna de Commissie besloot op te stappen.

Strik: “De Poolse en Hongaarse regering ondermijnen onze Europese waarden, ons buitenlandbeleid en het feit dat EU-recht boven nationale wetgeving staat. Dit oogluikend toestaan is schadelijk voor de rechten van Hongaarse en Poolse burgers én de belangen Europese Unie als geheel. Het Europees Parlement moet nu het signaal geven dat we bereid zijn het vertrouwen in de Commissie op te zeggen zolang zij haar kerntaak - het beschermen van de Europese verdragen - niet voorop stelt.”
Strik reist vandaag af naar Boedapest om daar de komende dagen te spreken met Hongaarse media organisaties, ngo’s, academici en rechters. De aanstaande verkiezingen in Hongarije hebben grote invloed op de mogelijkheid om de rechtsstaat in het land te herstellen. Het bezoek is hier te volgen.

Teken de petitie
Teken onze petitie en roep de Commissie op om subsidies aan regeringen die de rechtsstaat schenden, te stoppen.