Lisa Westerveld van GroenLinks, die het onderwerp al eerder in de Tweede Kamer aankaartte, initieerde onlangs een rondetafelgesprek over ‘(On)veiligheid in de turnsport’. Leden van de Tweede Kamer kregen zo de kans om meer te weten te komen van oud-turnsters en sporters van de huidige generatie. Maar ook van vertegenwoordigers van de sportbonden, onderzoekers en andere deskundigen.

Lisa Westerveld: “De verhalen van de topsporters hebben me erg aangegrepen. Hier zijn dingen gruwelijk misgegaan. Misstanden zijn te lang op hun beloop gelaten, met veel menselijk leed als gevolg. Turnsters kampen met lichamelijke en psychische klachten en met andere gevolgen, zoals inkomstenverlies, omdat zij minder of helemaal niet kunnen werken. Van adequate hulp is vaak geen sprake. Ik vraag de minister om dat op te lossen.”

Inmiddels wordt ook onafhankelijk onderzoek gedaan naar de misstanden in de turnsport. Lisa Westerveld: “Ik heb veel vertrouwen in dit onderzoek, maar plannen voor hulp en een schadefonds moeten nu al gemaakt worden. Er zijn te veel jaren voorbijgegaan waarin er niets is gebeurd. Langer wachten leidt tot meer schade bij de oud-turnsters.”

De hulp aan de oud-turnsters moet ook gaan gelden voor andere sporters die het slachtoffer zijn geworden van psychische of fysieke mishandeling. Het kan dan bijvoorbeeld gaan om het organiseren en vergoeden van behandeling.

“ De verhalen van de topsporters hebben me erg aangegrepen. Hier zijn dingen gruwelijk misgegaan ”
Lisa Westerveld Tweede Kamer
Jesse Klaver in gesprek

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste politieke nieuws in je inbox.

Wil je weten hoe GroenLinks je persoonsgegevens verwerkt? Bekijk dan onze privacyverklaring.