“De Europese Unie is niet in topvorm.” Commissievoorzitter Jean-Claude Juncker gaf woensdag in het Europees Parlement een sobere staat van de Europese Unie. Tal van dossiers schreeuwen om een daadkrachtige aanpak, blogt Europarlementariër Bas Eickhout. Maar het is te kort door de bocht om de Europese Commissie alle schuld te geven van de Europese apathie. De 27 regeringsleiders zijn de echte dwarsliggers.

De 'informele top' in Bratislava, hing als een schaduw over de speech van Juncker. Vrijdag proberen de regeringsleiders van de EU-landen weer eens nader tot elkaar te komen. Toch zal de top in Bratislava niet meteen tot grote besluiten leiden. Het probleem is dat er 27 regeringsleiders zitten die niet meer in het gezamenlijke belang willen denken.

En dat terwijl de EU-landen allemaal met problemen kampen waarvan iedereen weet dat landen die niet voor zichzelf alleen kunnen oplossen.We moeten gezamenlijk de economie uit het slop halen, gezamenlijk optrekken bij het menselijk opvangen van vluchtelingen en gezamenlijk optreden tegen de brandhaarden rondom Europa. Zonder gezamenlijke aanpak komen we niet tot resultaten die de Europese burger weer vertrouwen geeft in de politiek. En we weten dat dit gebrek aan vertrouwen alleen de populisten in de kaart speelt.