GroenLinks-Europarlementariër Kim van Sparrentak was onderhandelaar op dit dossier: “Het blokkeren van streaming binnen Europa is niet alleen irritant, maar het staat ook het uitwisselen van kennis, perspectieven en cultuur in de weg. Iedereen is hier de dupe van de financiële belangen van een klein clubje grote mediabedrijven met ouderwetse verdienmodellen gebaseerd op landsgrenzen.”

Geoblocking is op dit moment al verboden in Europa voor webwinkels, maar video- of streamingdiensten zijn daarvan uitgezonderd. De populariteit van VPN’s om toegang te krijgen stijgt dan ook snel. GroenLinks wil zo snel mogelijk een verbod op het geoblocken van films, series en sport, zodat deze in heel Europa beschikbaar zijn.

Van Sparrentak: “De interne markt moet werken voor mensen, niet alleen voor bedrijven. Waarom hebben we vrij verkeer voor goederen, diensten, bedrijven en kapitaal, maar geen Europees vrij verkeer van onze series, documentaires en journalistieke verslaggeving? Je moet in heel de EU het nieuws kunnen volgen of je favoriete series kunnen kijken.”

Na de stemming van vandaag, zal het volledige parlement in december over het voorstel stemmen. Vervolgens moet de Europese Commissie aan de slag om de voorstellen werkelijkheid te maken en geoblocking voor 2025 te verbieden.