De Europese Commissie maakte donderdag bekend dat het een Europees burgerinitiatief over TTIP, het vrijhandelsverdrag tussen de EU en de VS, niet accepteert. GroenLinks-Europarlementariër Bas Eickhout vindt dit besluit om bezorgde burgers buiten te sluiten van het politieke proces onbegrijpelijk. Hij roept de nieuwe Commissievoorzitter Jean-Claude Juncker dan ook op om deze beslissing terug te draaien.

“Ik vraag me af waar de nieuwe openheid waar Juncker het steeds over heeft nu blijft”, reageert Eickhout. “Dit ziet er eerder uit alsof de Europese Commissie besluit dat het geen last wil hebben van mondige burgers die vragen stellen bij TTIP.”

Meer dan tweehonderd maatschappelijke organisaties

Meer dan tweehonderd maatschappelijke organisaties doen mee aan het burgerinitiatief Stop TTIP omdat ze bezorgd zijn over de gevolgen van de vrijhandelsverdragen tussen de EU en Amerika en Canada (TTIP en CETA). Zo blijft het onduidelijk of de hoge eisen die Europa stelt aan bijvoorbeeld voedselveiligheid of de kwaliteit van brandstof gehandhaafd kunnen blijven in het verdrag.

Eickhout: “Ik wil dat de stem van deze bezorgde burgers en organisaties doordringt tot in de achterkamertjes waar nu de onderhandelingen plaatsvinden. Terwijl invloedrijke bedrijfslobby's wel nauw betrokken zijn, worden burgers steeds verder op afstand gehouden.”

De initiatiefnemers van het burgerinitiatief hebben inmiddels aangegeven dat ze in beroep gaan tegen de beslissing van de Europese Commissie. De Europese Groenen, inclusief Eickhout, zullen ze steunen in die procedure en zijn van plan om in het Europees Parlement om opheldering te vragen.

Meer informatie

De Groenen in het Europees Parlement bundelen alle informatie over TTIP via hun weblog ttip2014.eu.