Donderdag nam het Europees Parlement wetgeving aan over typegoedkeuring, die de toegang van auto’s tot de Europese Markt regelt. Dit is de eerste wetgeving die (deels) antwoord biedt op het dieselschandaal

Europarlementariër Bas Eickhout vindt de wetgeving een voorzichtige stap vooruit: “Het voorstel zorgt voor meer transparantie en een robuuster markttoezicht met verplichte checks op de weg per veertigduizend nieuw geregistreerde auto’s. Vergeleken met de geheime laboratoriumtests die vroeger de basis waren voor toelating, zijn we weer een stap verder.”

De Europese Commissie kan onder andere eigen markttoezicht organiseren en het werk van de autoriteiten in de lidstaten grondiger controleren door middel van een ‘forum’. Verder kan het ook, vanaf 2020, Europese terugroepacties organiseren. 

Eickhout: “Deze maatregelen gaan de goede kant op en leggen meteen druk bij de Europese Commissie. Het is niet voor niets dat de Europese Groenen opriepen tot een onafhankelijk agentschap: het onderzoek naar dieselgate toonde aan dat een zware verantwoordelijkheid voor het gesjoemel bij de Commissie lag. Die verantwoordelijkheid zullen zij nu serieus op moeten pakken om te zorgen dat de wetgeving tot in de puntjes word uitgewerkt en nageleefd.”