GroenLinks-Europarlementariër Bas Eickhout vindt het goed nieuws dat de fabrikanten van bestelwagens zich aan milieunormen moeten gaan houden, maar moet meteen concluderen dat de normen onnodig zijn afgezwakt. De milieucommissie van het Europees Parlement stemde dinsdag over een uitstootnorm voor bestelwagens, een uitstootnorm voor personenauto's bestaat al veel langer.

Afgezwakt

Eickhout is teleurgesteld dat de uitstootnorm door een meerderheid van liberalen en conservatieven afgezwakt is naar honderdveertig gram CO2 per kilometer: "Het beperken van de CO2- uitstoot van bestelwagens levert niet alleen een significante vermindering van broeikasgassen op, ook het midden- en kleinbedrijf profiteert ervan door lagere brandstofkosten.” Europa is wereldwijd de grootste producent van bestelwagens, dus een strenge Europese uitstootnorm heeft daarom een groot effect op het terugdringen van de uitstoot van CO2.

Tweeduizend euro besparen

Het oorspronkelijke voorstel van de Europese Commissie zou leiden tot veertien miljoen ton minder klimaatemissies in 2020 en een totale brandstofbesparing van twaalfeneenhalf miljard euro. Op de lange termijn zou het midden- en kleinbedrijf zo'n tweeduizend euro per auto aan brandstof kunnen besparen.

Eickhout is bang dat het nu extra moeilijk wordt om onze klimaatdoelen te halen. "Transport is verantwoordelijk voor een kwart van onze klimaatemissies en één van de snelst groeiende sectoren. Tegen het jaar 2050 willen we nul CO2 uitstoten. Er is dus nog een lange weg te gaan."