De Commissie wil dat internetplatforms transparanter worden: over wat zij offline halen, hoe hun aanbevelingsalgoritmen werken en hoe die te beïnvloeden zijn. Van Sparrentak: “Deze transparantie en de duidelijke beargumenteerde meldprocedures zorgen voor een democratischer internet, waarbij het verspreiden van schadelijke content niet langer  wordt beloond. Hier hebben we de afgelopen maanden hard voor gestreden.”

Advertenties

De wens van het Europarlement om gepersonaliseerde advertenties te verbieden, krijgt echter geen gehoor bij de Commissie. In het huidige voorstel moeten gebruikers weten hoe ze het aanbevelingsalgoritme kunnen beïnvloeden en krijgen ze de optie om personalisering uit te zetten. Van Sparrentak: “Dit voorstel pakt het probleem niet aan bij de bron en legt de last bij de gebruiker, die zich door de voorwaarden van het platform heen moet ploegen. Om onze privacy te beschermen en polarisatie als verdienmodel te stoppen, moet er een einde komen aan gepersonaliseerde advertenties en microtargeting.”

Van Sparrentak is tevreden dat de Commissie met oplossingen komt voor de handhavingsproblemen die we nu zien bij platforms die ook in de offline wereld opereren. In het Commissievoorstel worden platforms, zoals marktplaatsen en vakantieverhuurplatforms verplicht aan verzoeken van overheden te voldoen en data voor de handhaving te delen.

Van Sparrentak: “De verplichting om data te delen en betere handhaving zijn enorm belangrijk voor overheden en steden. Deelplatforms hebben een gigantische impact op de echte wereld. Denk maar aan Airbnb, dat invloed heeft op het opdrijven van huizenprijzen en de leefbaarheid van steden onder druk zet.”

Concurrentie

Ook op gebied van concurrentieregels doet de Commissie voorstellen. Van Sparrentak: "Het is duidelijk dat onze huidige concurrentieregels niet geschikt zijn voor de digitale markt. Onze samenleving wordt te afhankelijk van een klein clubje grote platforms die een enorme macht hebben over hun concurrenten en consumenten. We moeten zorgen dat we online weer daadwerkelijk iets te kiezen hebben. Het is een gigantische stap dat de Commissie gedrag van zogenaamde ‘poortwachter platforms’ nu vooraf wil toetsen en direct wil kunnen ingrijpen, in plaats van pas jaren later te straffen als een monopolie al een feit is.”

Toch laat de Commissie een belangrijk onderdeel liggen om concurrentie op het internet te verbeteren: interoperabiliteit zou de standaard moeten worden. Zo krijgen we de mogelijkheid om te communiceren tussen verschillende platforms en wordt het makkelijker van platform te wisselen. Ook wil GroenLinks dat de Commissie in kan grijpen als markten monopoliseren. Hiervoor hebben ze adequate competenties nodig, inclusief het opbreken van de grootste platforms als dat nodig is. “Hiervoor zal ik vechten in de onderhandelingen over de voorstellen”, aldus Van Sparrentak.

De komende maanden volgen onderhandelingen tussen het Europees Parlement en de Europese ministers over de voorstellen. Als zij tot overeenstemming komen en over de wetgeving stemmen, kunnen de plannen in werking treden.