Het verzet in Europa  tegen vrijhandelsverdrag TTIP neemt toe, zo ook in het Europees Parlement. Maar nog niet genoeg om de onderhandelingen met de VS te kunnen stoppen. GroenLinks ziet in het huidige TTIP gevaren voor de Europese democratie en voor de bescherming van mens en milieu. Daarom blijven we ons inspannen om het handelsakkoord tegen te houden. GroenLinks-Europarlementariër Bas Eickhout stemde tegen de resolutie die het Europees Parlement woensdag aannam over TTIP, maar stelt vast dat de TTIP-hallejujah die het Europarlement eerst beheerste flinke averij heeft opgelopen.

Eickhout: “De steun voor dit akkoord brokkelt af. Hoe meer debat er is, hoe meer mensen inzien dat dit akkoord multinationals in plaats van Europeanen dient. De tijd dat buiten de schijnwerpers multinationals bediend worden met een akkoord dat alleen hun belangen dient lijkt voorbij. En dat is in mijn optiek pure winst.”

In 2013 waren het 105 van de 751 Europarlementariërs die net zich net als GroenLinks verzetten tegen het openen van de onderhandelingen over TTIP. Vandaag stemden 241 Europarlementariërs tegen. “De druk vanuit de Europese bevolking heeft effect en dat zorgt ervoor dat een duidelijk signaal naar de onderhandelaars wordt gegeven: op deze weg doorgaan heeft geen kans van slagen.”

GroenLinks betreurt dat het Europees Parlement de kans heeft laten glippen om een duidelijk signaal af te geven aan eurocommissaris Cecilia Malmström en te eisen dat er geen enkele vorm van extra bescherming voor buitenlandse investeerders die de gewone rechtsgang omzeilt, mag komen. Een groot deel van de sociaaldemocraten stemde uiteindelijk voor een tekst die Malmström steunt in haar wens om een hervormde variant van speciale arbitrage tussen staten en investeerders (ISDS) op te nemen in TTIP. Door een procedurele truc van parlementsvoorzitter Martin Schulz kwam het amendement van GroenLinks met een helder 'nee' tegen ISDS niet in stemming.

Eickhout: “Waarom zouden we multinationals extra mogelijkheden geven om schadeclaims in te dienen wanneer overheden het milieu of onze voedselveiligheid willen beschermen? Dit zet onze democratie en het algemeen belang onder druk. Iedereen heeft het over ISDS hervormen, maar niemand kan overtuigend uitleggen waarom we ISDS nodig zouden hebben in TTIP.”

De resolutie is niet bindend maar geeft een signaal af aan de Europese Commissie die momenteel met de VS over TTIP onderhandelt. Aan het eind van de rit komt kan het Europees Parlement TTIP goed of afkeuren. “Ik hoop dat het verzet tegen TTIP verder groeit en ik zal er alles aan doen om te voorkomen dat dit handelsakkoord door het Europees Parlement komt”, zet Eickhout.

Hoofdelijke stemmingen

Door de hoofdelijke stemmingen weten we precies hoe de Nederlandse partijen hebben gestemd.

ISDS (Amendement 118)

Voor: VVD, D66, CDA, ChristenUnie en SGP