Het leek een routinebesluit voor de Europese Commissie: Landbouwgif glyfosaat, dat onder andere in Roundup van Monsato zit, zou opnieuw voor vijftien jaar worden goedgekeurd. Bezwaren van de Wereldgezondheidsorganisatie dat de stof “waarschijnlijk kankerverwekkend” is, schoof ze aan de kant. Onder druk van de Groenen in Europa en GroenLinks in Nederland lijken EU-landen daar nu toch een stokje voor te steken.

Drie keer eerder stelde de Europese Commissie de stemming uit, nadat steeds bleek dat er geen gekwalificeerde meerderheid van de EU-landen akkoord zou gaan met het voorstel. De Tweede Kamer droeg (via een motie van GroenLinks) de Nederlandse staatssecretaris van Landbouw, Martijn van Dam, op om ook tegen te stemmen.

Laatste keer bijeen

Aanstaande vrijdag, 24 juni, komen vertegenwoordigers van de 28 EU-landen voor de laatste keer voor de deadline bijeen om te stemmen over de vernieuwing van de toelating van glyfosaat. Als het aan GroenLinks ligt is vrijdag de derde keer scheepsrecht en moet de Europese Commissie eieren voor z'n geld kiezen.

Op initiatief van de Groene Europarlementariërs Bart Staes (België) en Bas Eickhout, stuurden dinsdag 66 Europarlementariërs van alle politieke partijen een brief aan staatssecretaris Van Dam (Nederland is voorzitter van de vergadering). Daarin vragen ze Van Dam om op de bijeenkomst van aanstaande vrijdag een voorstel te doen om definitief paal en perk te stellen aan het gebruik van glyfosaat, in plaats van het opnieuw voor lange tijd toe te laten en de gezondheidsrisico's te negeren.

Als het nu echt lukt om glyfosaat uit te faseren, dan zou dat een enorme overwinning zijn voor al die actievoerders en politici die al jaren op lokaal, landelijk en Europees niveau strijden tegen het gebruik het landbouwgif.

De Europese Commissie doet er verstandig aan om te luisteren naar het advies van het Europees Parlement. Dat nam in april een resolutie aan waarin het gebruik van glyfosaat flink aan banden wordt gelegd. Ondertussen wachten we dan op de uitkomst van uitvoerig onderzoek, dat over een jaar klaar moet zijn. Daarna kunnen we glyfosaat eens en voor altijd uitbannen.