Woensdag 28 oktober is een doorslaggevende dag voor de luchtkwaliteit in Europa. Om twee redenen: EU-landen nemen een besluit over de foutmarges in de nieuwe testprocedure voor dieselauto's en het Europees Parlement neemt haar positie in omtrent nieuwe landelijk emissieplafonds voor vervuilende stoffen. Europarlementariër Bas Eickhout is namens de Europese Groenen de onderhandelaar op beide dossiers en stelt vast dat een stevige lobby in beide dossiers de ambitie dreigt te verwateren.

#Dieselgate

Lidstaten en de Europese Commissie komen woensdag in Brussel bij elkaar om de regels voor de nieuwe RDE-testprocedure (RDE staat voor Real Driving Emissions) vast te stellen. Belangrijkste punt op de agenda is de zogenaamde 'foutmarge'. Uit gelekte documenten blijkt dat als het aan de ruime meerderheid van de lidstaten ligt dieselauto's nog jaren als foutmarge bij de test twee tot drie keer de emissienorm voor de zwaar vervuilende stof NOx mogen blijven overschrijden. Precies dezelfde stof waar Volkswagen frauduleuze software voor installeerde. De techniek om aan de Europese norm (die al in 2007 is vastgesteld!) te kunnen voldoen bestaat gewoon, maar kost meer geld. Zo is in de VS de norm bijna de helft van de Europese: het kan dus. Het ziet er naar uit dat het wederom een overwinning voor de autolobby wordt, met de volksgezondheid als grote verliezer.

Nieuwe normen luchtkwaliteit

Ook op woensdag debatteert en stemt het Europees Parlement over nieuwe nationale emissieplafonds voor luchtverontreinigende stoffen (NEC). Lucht trekt zich niets aan van grenzen. Om te zorgen dat heel Europa schone lucht ademt en je niet het slachtoffer wordt van een buurland dat het wat minder nauw neemt met luchtvervuiling, maakt Europa afspraken over welke normen acceptabel zijn. Schrikbarende sterftecijfers en hoge economische kosten door luchtvervuiling laten zien dat een serieuzere aanpak hoognodig is. De stemming die woensdag plaatsvindt, bepaalt de uitgangspositie van het Europees Parlement voor de onderhandelingen met de Europese raad van ministers, die onder het Nederlands voorzitterschap zullen plaatsvinden. Het belooft een erg spannende stemming te worden.

Twee onderwerpen springen eruit:

  • Ten eerste ligt het emissieplafonds-dossier onder grote druk van de landbouwlobby, die methaan en ammoniak (een grote luchtvervuiler die nog volledig ongereguleerd is) uit het voorstel probeert te krijgen.
  • Ten tweede is er veel onenigheid over het ambitieniveau en bindende doelstellingen voor zowel 2025 als 2030. Een deel van het Europees Parlement wil het ambitieniveau verhogen, aangezien er erg veel overlap is tussen lucht- en klimaatbeleid. Diezelfde Europarlementariërs willen eveneens een bindende doelstelling voor 2025 invoeren, om te voorkomen dat lidstaten het onderwerp op de lange baan schuiven. Er wordt echter veel druk uitgeoefend door nationale regeringen, die het liefst zo zwak mogelijke normen willen hebben om geen additioneel beleid in te hoeven voeren. Steden en regio's smeken echter om meer verantwoordelijkheid op nationaal niveau.