De standpunten van de EU-landen voor de nieuwe test voor dieselauto's zijn uitgelekt (en staan in de Volkskrant). Als het aan de ruime meerderheid van de lidstaten ligt, mogen dieselauto's nog jaren twee tot drie keer de emissienorm voor de zwaar vervuilende stof NOx blijven overschrijden. “Te bizar voor woorden”, reageert Europarlementariër Bas Eickhout.

“De EU-landen doen alsof er nooit een Volkswagenschandaal geweest is”, zegt Eickhout. Onze Europese norm is al twee keer hoger dan die in de Verenigde Staten. Ook bestaat de techniek die nodig is om aan de huidige norm te voldoen gewoon. “Het installeren van deze techniek kost meer geld, maar voorkomt duizenden vroegtijdige sterfgevallen. We hebben het hier over mensenlevens.”

Nederland en Zweden zijn de enige twee lidstaten die het huidige Commissievoorstel accepteren. Eickhout: “Maar vergis je niet. Ook onder dit voorstel mogen dieselauto's tot 2019 zestig procent en daarna twintig procent meer vervuiling blijven uitstoten dan wettelijk toegestaan is. Nederland gaat een stap verder en wil de transitiefase overslaan.” Eickhout is positief over de Nederlandse opstelling, maar wijst erop dat ook onder zulke testvoorwaarden dieselauto's de wettelijke norm ruim blijven overschrijden.

Grondigheid gaat boven snelheid, stelt Duitsland in haar reactie. Eickhout: “Het wettelijke besluit waarin de nieuwe testmethode en emissienorm is vastgelegd, is acht jaar geleden genomen. Dit is gewoon vertraging.”

Het wordt tijd dat landen gaan accepteren dat het dieseltijdperk voorbij is, stelt Eickhout. Innovatie wordt tegengehouden door een stervende industrie de hand boven het hoofd te houden. We moeten ons gaan richten op beter openbaar vervoer en elektrische auto's. Dat is niet alleen beter voor het milieu, maar schept ook blijvende werkgelegenheid.