Vijfennegentig procent van de Europeanen vindt het beschermen van ons milieu belangrijk en wil dat Europa meer actie onderneemt, zo blijkt uit een recente peiling. Toch blijft milieu- en klimaatbeleid een ondergeschoven kindje in de beleidsplannen die Commissievoorzitter Jean-Claude Juncker voorlegt aan het Europees Parlement. Enkele bezorgde Europarlementariërs uit de milieucommissie, waaronder GroenLinks-Europarlementariër Bas Eickhout, vragen in een open brief opheldering.

De Verenigde Naties rapporteerden nota bene recent dat een goed milieu- en klimaatbeleid bijdraagt aan een gezonde groei van de economie. “Duurzame ontwikkeling moet de hoeksteen van Europees beleid zijn. Investeren in duurzame technologie drijft innovatie, creeërt banen en laat winsten stijgen”, zo schrijven de bezorgde Europarlementariërs in hun brief aan Juncker.

Drie eisen aan Juncker

De Europarlementariër dringen er bij Juncker op aan om drie aanpassingen te doen in zijn beleidsplannen:

• Herzie de opdrachten aan de kandidaat-eurocommissarissen en geef meer aandacht aan duurzaamheid en het beheer van natuurlijke hulpbronnen. Neem ook de waarde van gezonde, goed functionerende ecosystemen daarin mee.
  • Naast de vicevoorzitters met verantwoordelijkheden voor energiebeleid en de euro, moet een van de vicevoorzitters verantwoordelijk worden voor duurzame ontwikkeling.
  • Blijf vasthouden aan bestaande Europese milieuprojecten, zoals het Environmental Action Programma en de Europese strategie voor biodiversiteit. Die plannen lijken nu te verdwijnen.

Consequenties trekken

Nu de brief naar Juncker digitaal op de bus is, moeten we afwachten of Juncker zich er iets van aantrekt. Ook zullen we moeten zien of de Europarlentariërs van andere politieke partijen, zoals de sociaaldemocraten en liberalen, ook echt hun consequenties zullen trekken als Juncker de eisen in de wind slaat, en of ze het aandurven om hierom tegen de hele Europese Commissie te stemmen. De hoorzittingen van de kandidaat-eurocommissarissen die over twee weken beginnen, moeten daarin uitsluitsel brengen.