Fractie GroenLinks Prinsjesdag

Prinsjesdag

Het was een mooie troonrede. Het is nog nooit eerder zo veel over klimaatverandering gegaan. Dat is belangrijk. Maar de plannen van het kabinet vallen tegen. Het kabinet doet niets aan de grote crises waar Nederland mee te maken heeft. De wooncrisis, de stikstofcrisis, de klimaatcrisis en de groeiende ongelijkheid kunnen niet wachten.

Daarom presenteren wij deze week samen met PvdA onze eigen plannen. Dit is onze aftrap om ervoor te zorgen dat we doen wat nodig is om de grote uitdagingen van deze tijd aan te gaan.

PVDA EN GROENLINKS: NU OPLOSSINGEN VOOR GROTE PROBLEMEN VAN NEDERLAND

GroenLinks en PvdA stellen onder meer voor om de verhuurderheffing af te schaffen zodat woningbouwcorporaties de ruimte krijgen betaalbare woningen te bouwen en de huren te verlagen.

Daarnaast willen ze de klimaatnoodtoestand uitroepen, meer geld in de portemonnee van huishoudens en investeren in onderwijs.

Jesse Klaver en Lilianne Ploumen

De inbreng en interrupties van Jesse Klaver

Bekijk hier de inbreng en interrupties van Jesse Klaver tijdens de Algemene Politieke Beschouwingen, volgend op Prinsjesdag in de Tweede Kamer.👇

Interruptie Jesse APB 2021
'Het is niet uw geld' | Jesse Klaver in debat met Sophie Hermans (VVD)

In debat met Sophie Hermans (VVD) ging het over het verdelen van de begroting. Volgens de begroting is er €350 miljard te verdelen. De VVD stelt voor om het vooral te hebben over de €1 miljard van de BIK-gelden. Dat is 0,3% van de begroting, en daar is Jesse Klaver niet mee akkoord.

"Het is niet het geld van de VVD. Het is het geld van ons allemaal. Het is het geld van de belastingbetaler."

Sophie Hermans (VVD) weigert te erkennen dat de huidige situatie waar we in zitten, een klimaatcrisis is. Door het woord klimaatcrisis te benoemen, stelt Jesse Klaver, kun je grotere stappen zetten. Als je dit niet zegt, wordt er niet voldoende gedaan om klimaatverandering te stoppen.

"Om klimaatverandering echt aan te pakken moeten we gewoon doen wat nodig is. En in een noodsituatie betekent het dat je grotere stappen kan zetten dan misschien comfortabel is of dat je zou willen. En daarom doet een woord als 'klimaatcrisis' er wel degelijk toe"

Jesse Klaver tijdens de APB
'Met vage plannen komen we er niet' | Jesse Klaver in debat met Sophie Hermans (VVD)
Jesse Klaver tijdens de APB
'Het kabinet doet niks aan de stikstofcrisis!' | Jesse Klaver in debat met Rob Jetten (D66)

In debat met Rob Jetten (D66) stelde Jesse Klaver dat het demissionaire kabinet tot nu toe nog geen enkel nieuw plan heeft opgesteld om de stikstofcrisis aan te pakken.

"We kunnen niet de begroting afronden voordat er ook echt een oplossing ligt voor de stikstofproblematiek"

Lees hier meer over onze plannen.

Inbreng Jesse Klaver APB

"Zelfs met de vele miljarden die nu worden uitgegeven halen we de doelen uit de klimaatwet niet."

Wat er écht nodig is om het klimaatprobleem aan te pakken is een koerswijziging. Hiervoor is beleid nodig, harde afspraken. Alleen zo kunnen we het tij keren. Lees hier onze klimaatplannen.

"Als wij spreken over de wooncrisis, dan gaat het inderdaad over die verhuurdersheffing. Dan gaat het erover dat huren in Nederland betaalbaar zijn. En dan wil ik geen discussie over 'misschien kunnen we nu één stapje zetten', die tijd ligt achter ons"

Om de wooncrisis aan te pakken, moeten we grote stappen durven zetten. GroenLinks stelt voor dat de marktwerking op de woningmarkt moet worden teruggedrongen, en de verhuurdersheffing moet worden afgeschaft om meer woningen vrij te maken.

Jesse Klaver APB speech
'Wat wij hier in de Tweede Kamer doen, doet ertoe' | Jesse Klaver
Wake up kartonnen bord klimaatmars

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste politieke nieuws in je inbox.

Wil je weten hoe GroenLinks je persoonsgegevens verwerkt? Bekijk dan onze privacyverklaring.