Per 1 oktober lopen de steunmaatregelen af. Dat is voor bepaalde groepen te vroeg, vindt GroenLinks. Volgens Tweede Kamerlid Senna Maatoug is het belangrijk dat er nu keuzes worden gemaakt die ook voor de toekomst belangrijk zijn.

"Er zitten gaten in onze sociale zekerheid. Die hebben we in de corona-crisis tijdelijk gefixt. Deze crisis heeft ons laten zien dat als we het echt willen, we tot veranderingen in staat zijn die echt ten goede komen aan mensen. Daarom moeten we het gesprek aan gaan hoe we die gaten structureel ook in de toekomst kunnen dichten", zegt Senna Maatoug.

Jongeren sneller helpen

Die gaten zitten bijvoorbeeld in de beperkte wijze waarop we in normale omstandigheden aan zelfstandigen een vangnet bieden. Zij komen vaak niet in aanmerking voor inkomensondersteuning en komen sneller in armoede terecht dan anderen. Ook is het niet eerlijk dat voor jongeren strengere bijstandsregels gelden dan voor anderen en zij bijvoorbeeld eerst vier weken een baan moeten zoeken, voordat ze ondersteuning kunnen krijgen.

Maatoug: "Het is belangrijk dat we jongeren die werk verliezen vanaf dag één helpen om nieuw werk te vinden. Dat we hen in beeld krijgen en snel steun bieden, juist om te voorkomen dat ze voor langere tijd in de bijstand komen."

Nu er volop krapte is op de arbeidsmarkt, doet de overheid er bovendien goed aan om weer budgetten vrij te maken voor loopbaangesprekken. Vorig jaar werd op initiatief van GroenLinks en VVD geld vrijgemaakt voor loopbaangesprekken.

Onze inzet:

• Betere basiszekerheid voor alle werkenden. Wij willen dat de minister in elk geval onderzoekt of de versoepelingen van de bbz (bijzondere bijstand voor zelfstandigen) langer kunnen worden doorgezet.
  • Snelle hulp voor jongeren die werk zoeken. Juist jongeren hebben snel en adequate steun nodig wanneer zij geen werk meer hebben. Daarom wil GroenLinks af van strengere bijstandsregels voor mensen onder de 27 jaar. Daarom moet de zoektermijn van vier weken voor jongeren structureel worden afgeschaft.
  • Meer inzet op omscholing. Het kabinet moet zich nadrukkelijker inzetten voor het omscholen van mensen in tekort sectoren, zoals onderwijs of de zorg. Daarom vraagt GroenLinks in het debat om extra geld - 14 miljoen euro - vrij te maken voor 20.000 extra adviesgesprekken.
  • Verlenging steun aan culturele en creatieve sectorGroenLinks en PvdA willen dat de steunmaatregelen voor de culturele en creatieve sector met een half jaar worden.
Senna Maatoug

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste politieke nieuws in je inbox.

Wil je weten hoe GroenLinks je persoonsgegevens verwerkt? Bekijk dan onze privacyverklaring.