Na het aannemen van de stemming afgelopen dinsdagmiddag neemt Eerste Kamerlid Paul Rosenmöller direct het woord, iets wat normaliter niet gebeurd in de Eerst Kamer. ,,Wij verwachten voor 8 maart een reactie van de regering over de uitvoering van onder andere het terugdraaien van de bezuiniging op de jeugdzorg”, aldus de GroenLinks-fractievoorzitter.

Vorig jaar besloot een speciale arbitragecommissie van wijzen dat er 1,9 miljard euro extra beschikbaar moest worden gesteld aan jeugdzorg. Het kabinet wil juist 500 miljoen euro bezuinigen op de jeugdzorg. ,,Dat heeft een enorm effect op zo veel kinderen in de jeugdzorg, hun ouders en zorgverleners”, aldus Rosenmöller, die in het debat vorige week van premier Rutte nog duidelijk te horen kreeg dat hij de bezuinigingen niet van tafel wil halen.

“Kwetsbare jongeren hebben als het nodig is recht op snelle en kwalitatief hoogwaardige jeugdzorg. We hebben gezien dat de gemeenten bereid zijn om het advies van de Commissie van Wijzen te omarmen, met extra geld, maar ook met de noodzakelijke hervorming”, benadrukt Rosenmöller. ,,Juist hierop bezuinigen is één van de grootste omissies in het regeerakkoord. Het is tijd dat het kabinet dit zo snel mogelijk rechtzet.”

Gemeenten reageerden eerder al woedend op de plannen in het regeerakkoord en weigerden met de nieuwe staatssecretaris te overleggen tot de bezuiniging van tafel is. Ook de FNV heeft een staking van jeugdzorgmedewerkers aangekondigd op 15 maart. Tijdens een demonstratie in Den Haag wordt er geprotesteerd tegen de bezuinigingen op de jeugdzorg. GroenLinks heeft de afgelopen jaren talloze keren aan de bel getrokken inzake de schrijnende situaties in de jeugdzorg en zal dit blijven agenderen in de Eerste en Tweede Kamer.