GroenLinks en BIJ1 kunnen elkaar op veel onderwerpen vinden. In de Tweede Kamer, waar BIJ1 sinds vorig jaar een zetel heeft, trekken we vaak samen op en stemmen vaak hetzelfde voor voorstellen. En in de gemeenteraad van Amsterdam hebben we de afgelopen vier jaar ook vaak goed samengewerkt.

GroenLinks en BIJ1 willen allebei dat er strenger opgetreden wordt tegen racisme en discriminatie, dat welvaart eerlijker wordt verdeeld en dat er meer wordt gedaan tegen armoede. GroenLinks en BIJ1 staan allebei voor een land waarin iedereen zichzelf kan zijn.

GroenLinks bestuurt mee

Het grootste verschil met BIJ1 is onze ervaring. BIJ1 is een jonge partij die op dit moment nergens in een gemeentebestuur zit. GroenLinks is idealistisch én wil graag op zoveel mogelijk plekken meebesturen. Dat doen we door samen te werken met andere linkse en middenpartijen. In tientallen gemeenten leveren wij wethouders en maken we deel uit van het bestuur.

Omdat BIJ1 maar in vijf gemeenten meedoet aan de verkiezingen, kunnen we op basis van de ingevulde standpunten weinig verschillen vinden. Daarom hebben we besloten geen Snelkieswijzer voor BIJ1 te maken. Twijfel je tussen BIJ1 en GroenLinks? Dan raden we je aan een stemhulp zoals Stemwijzer in jouw gemeente zelf in te vullen. Daar lees je meer over hoe BIJ1 en GroenLinks over de onderwerpen in jouw gemeente denken.