Algemeen profiel

De toezichtraad houdt toezicht op de juridische en financiële aspecten van het beleid en de werkzaamheden van het partijbestuur en staat het partijbestuur met raad terzijde. Zij geeft goedkeuring aan het jaarwerkplan, de begroting en de jaarrekening van de vereniging GroenLinks en is gesprekspartner bij de evaluatie van het jaarwerkplan. Daarnaast ziet zij toe op de uitvoering van congresbesluiten, stelt zij de accountant aan en heeft zij op basis van de statuten en reglementen van GroenLinks een aantal taken t.a.v. de instemming met besluiten van het partijbestuur. De toezichtraad is pluriform en divers samengesteld, met voldoende deskundigheid op bestuurlijk, financieel, maatschappelijk en politiek terrein, juridische kennis, campaigning en personeel- en organisatie-inrichting. De toezichtraad acteert als team, in een open sfeer met een kritische en constructieve opstelling.

De toezichtraad heeft een door het congres benoemde voorzitter. De leden beschikken over voldoende tijd in met name de avonduren en geven voldoende prioriteit aan hun werkzaamheden voor de toezichtraad. De toezichtraad vergadert ongeveer vijf keer per jaar en daarnaast zijn er jaarlijks twee of drie heisessies (doorgaans in het weekend), een deel ervan samen met het partijbestuur.
De partijvoorzitter is aanwezig bij vergaderingen, geeft uitleg en legt verantwoording af. De toezichtraad ziet toe op een juiste en volledige verantwoording van het partijbestuur aan het congres en is tevens de opdrachtgever van de kandidatencommissie voor het partijbestuur.

De toezichtraad legt afzonderlijk haar bevindingen voor aan het congres en deze worden ter decharge geagendeerd. Het gaat om een onbetaalde functie.

GroenLinks staat voor gelijkwaardigheid en streeft ernaar een diverse en inclusieve beweging te zijn. Jouw unieke perspectief is waardevol. We zijn benieuwd naar je persoonlijke motivatie, kwaliteiten en ervaring.

De voorzitter van de toezichtraad:

• is betrokken bij de partij en heeft ervaring met de partijorganisatie;
  • heeft ervaring met het houden van toezicht;
  • is in staat om met een helicopterview naar de partijorganisatie te kijken;
  • heeft bestuurlijke en/of leidinggevende ervaring in een grote stichting en/of onderneming;
  • heeft analytisch vermogen en weegt lange- en korte termijn belangen;
  • is integer, onafhankelijk, heeft affiniteit met het gedachtegoed van GroenLinks, staat los van elk deelbelang;
  • beschikt over politieke-bestuurlijke sensitiviteit;
  • is positief kritisch, geeft ruimte en draagt op effectieve en enthousiaste wijze bij aan de bestuurlijke organisatie;
  • beschikt over cultuursensitiviteit en is bereid zich op het gebied van diversiteit, inclusie en gelijkwaardigheid verder te ontwikkelen;
  • draagt bij aan het vergroten van de diversiteit, inclusie en gelijkwaardigheid binnen GroenLinks.

Wat ga je doen?

• Je coördineert de taken van de toezichtraad en leidt op plezierige en efficiënte wijze de vergaderingen;
  • Je zorgt als voorzitter voor een open en constructieve samenwerking binnen de toezichtraad en tussen te toezichtraad en het partijbestuur;
  • Je voert regelmatig overleg met de partijvoorzitter, onder andere over de voorbereiding van de toezichtraadsvergaderingen;
  • Je opereert als een kritische sparringpartner en klankbord voor de partijvoorzitter met gevoel voor bestuurlijke verhoudingen en mandaten;
  • Je deelt relevante informatie en/of zorgpunten met de overige leden van de toezichtraad en de partijvoorzitter.

Kwaliteiten als een team

De toezichtraad dient gezamenlijk in staat te zijn om als een team te opereren dat zo divers mogelijk is samengesteld. Samenwerken is een belangrijke kwaliteit voor ieder lid van de toezichtraad.

Wat moet je doen om je kandidaat te stellen?

Om je kandidaat te stellen vragen we je een motivatiebrief, cv en een aantal bijlagen in te zenden. De uiterste inzenddatum is donderdag 20 oktober 2022 om 23.59 uur. Je stuurt je kandidaatstelling per e-mail naar kc-mail@groenlinks.nl. Bij voorkeur brief en bijlagen in één Pdf-bestand. Op zaterdag 5 november en zondag 13 november zullen de gesprekken plaatsvinden. Probeer deze dagen zo veel mogelijk vrij te houden in je agenda.

Een complete kandidaatstelling bestaat uit:

• Een brief aan de kandidatencommissie. Hierin motiveer je waarom jij graag in de toezichtraad zitting zou willen nemen en waarom je daarvoor een geschikte kandidaat bent.
  • Je cv, inclusief je contactgegevens.
  • Een ingevulde integriteitsverklaring. Download hier de in te vullen verklaring, inclusief het daarbij behorende integriteitsprotocol en een ondertekende gedragscode van GroenLinks.

Toelichting: Indien er vragen zijn over de integriteit van een kandidaat, kan een aanvullend integriteitsonderzoek onderdeel zijn van de procedure. Als dit aan de orde is word je t.z.t. geïnformeerd over het hoe en waarom van dit onderzoek. Kandidaten die onvoldoende integer worden bevonden, zijn kandidaat af: ze worden niet voorgedragen en kunnen zichzelf niet presenteren als kandidaat aan het congres.