Je kunt het congres ook volgen via een livestream. Aanmelden is dan niet nodig. Ook als je de uitzending volgt, kun je – als je stemrecht hebt  – meedoen aan de stemmingen. Om de andere rechten die een congresdeelnemer heeft uit te kunnen voeren, is je fysieke aanwezigheid op de congreslocatie nodig. Dat betreft onder meer het spreekrecht, indienen van ordevoorstellen en een herstemming aanvragen. Meld je hier aan als je aanwezig wilt zijn.

Hieronder vind je de spelregels die tijdens het congres gelden. Deze vloeien voort uit bepalingen in de statuten en het huishoudelijk reglement van GroenLinks. Of het nu je eerste of veertigste congres is: lees deze regels goed door. De regels zijn namelijk op sommige punten gewijzigd ten opzichte van eerdere congressen.

A. LEIDING VAN HET CONGRES

De leiding van het congres is in handen van twee dagvoorzitters: Ufuk Kâhya en Ineke van Gent. Zij loodsen ons door de agenda en spreken uit welke besluiten het congres neemt.

Het congrespresidium is verantwoordelijk voor een ordelijk verloop van het congres. Als je bij een agendapunt wilt spreken, moet je je altijd eerst bij het congrespresidium melden. Ook kun je bij het congrespresidium terecht met vragen, opmerkingen of klachten over de gang van zaken in de zaal. Je vindt het congrespresidium aan de organisatietafel in de congreszaal. Als er voorafgaand aan het congres al vragen en/of opmerkingen zijn, kun je contact opnemen met congrespresidium@groenlinks.nl

B. ORDEVOORSTELLEN

Als congresdeelnemer kun je ordevoorstellen doen als je een wijziging wilt aanbrengen in de voorgestelde vergaderorde. Doe dit bij voorkeur per e-mail, ruim voor aanvang van het congres. Je kunt voorstellen mailen naar congrespresidium@groenlinks.nl. Ook tijdens het congres kun je nog een ordevoorstel indienen; wend je daarvoor tot de organisatietafel.

Het congrespresidium beslist of een ordevoorstel wel of niet in stemming wordt gebracht. Voorstellen die in strijd zijn met de wet, de statuten en/of het huishoudelijk reglement, voorstellen die beogen een eerdere stemming over te doen of die agendapunten willen afvoeren wegens vermeend onvoldoende voorbereidingsmogelijkheden worden niet toegelaten.

Over toegelaten ordevoorstellen stemt het congres onmiddellijk, tenzij op dat moment al een stemming gaande is.

C. SPREKEN OP HET CONGRES

Bij de meeste agendapunten hebben congresdeelnemers spreekrecht. Voor uitoefening van het spreekrecht gelden de volgende regels.

Fysiek aanwezig

Om te spreken op het congres moet je fysiek aanwezig zijn. Je kunt dus niet via een telefoon- of internetverbinding of een videoboodschap tot het congres spreken.

Tijdig aanmelden

Uiterlijk een halfuur voordat het agendapunt wordt behandeld, moet je je als spreker aanmelden door inschrijving op de sprekerslijst. Ga hiervoor naar de organisatietafel. Kort voordat een inschrijftermijn sluit, wordt dit ook op het scherm in de zaal geprojecteerd. Als je aan de beurt bent, roept de congresvoorzitter je op. Zorg er dus voor dat je al klaarstaat als het agendapunt behandeld wordt. Wie zich te laat meldt, kan niet spreken.

→ De inschrijving voor de eerste agendapunten sluit dus al vóór de opening van het congres! De zaal is vanaf 9.30 uur open. De organisatietafel is bemenst vanaf 9.30 uur.

Spreekbonnen

Om te kunnen spreken heb je spreekbonnen nodig. Elk lid dat fysiek aanwezig is op het congres, krijgt bij binnenkomst één spreekbon. Als je alleen de livestream volgt, krijg je geen spreekbon. Met minimaal tien spreekbonnen kun je aanspraak maken op spreektijd. Als je op het congres wilt spreken, moet je dus spreekbonnen verzamelen van andere congresdeelnemers.

Spreektijd

Het congrespresidium beslist hoeveel spreektijd elke spreker krijgt. Hierbij houden we rekening met de totaal beschikbare tijd per agendapunt en het aantal sprekers. Houd hierbij rekening dat de spreektijd kort is. De voorzitter herhaalt je spreektijd; je resterende spreektijd wordt tijdens het spreken geprojecteerd.

Vragen aan kandidatencommissies

Vragen aan de verschillende kandidatencommissies mogen alleen over de procedure gaan en (dus) niet over de kandidaten.

Samenwerking met de Partij van de Arbeid

Bij dit agendapunt heb je voor sommige onderdelen géén spreekbon nodig. Zie de paragraaf ‘Samenwerking met de Partij van de Arbeid’.

D. STEMMINGEN

Als je op 4 februari 2023 minstens drie maanden lid bent en je contributie betaald hebt, heb je stemrecht. Alle stemgerechtigde leden ontvangen op 1 februari een stemcode om te stemmen. Bewaar deze code goed. De code kan maar één keer verstuurd worden.

Stemmingen vinden plaats via je smartphone of een ander apparaat dat verbinding kan maken met internet. Tijdens het congres wordt uitgelegd hoe dit precies werkt. We raden je aan om er voor te zorgen dat je telefoon goed is opgeladen. Het is belangrijk om te weten dat je deze code maar één keer kunt gebruiken. Je moet dus tijdens het congres niet uitloggen uit de stemtool.

Je kunt alleen stemmen tijdens het congres, direct nadat de voorzitter de stemming heeft geopend bij het betreffende agendapunt. Achteraf stemmen is niet mogelijk.

Alle stemmingen verlopen dus digitaal. Hiervan wijken we af in de zeer uitzonderlijke situatie dat alle stemtechniek faalt. Op de onderdelen waar we volgens onze reglementen (ook) met de stemkaart mogen stemmen, doen we dat. Alleen stemgerechtigde leden die in de zaal aanwezig zijn, kunnen dan in deze zeer uitzonderlijke situatie via de stemkaart stemmen. Over de andere onderwerpen stemmen we op een later moment.

→ Iedere stemgerechtigde congresdeelnemer ontvangt op 1 februari een code. Als je deze code kwijtraakt, kun je je stemrecht niet meer uitoefenen. Bewaar de code dus goed! Ook kun je de code maar één keer gebruiken. Sluit de stemtool dus niet!

Hoe elke stemming verloopt, verschilt per agendapunt. Hieronder leggen we dat – per agendapunt – uit.

Vaststelling van uitslagen en herstemming

Het congrespresidium stelt de uitslagen van stemmingen vast en de congresvoorzitter deelt deze mee aan het congres. De door de congresvoorzitter uitgesproken uitslag is beslissend, tenzij de juistheid van dat oordeel onmiddellijk wordt betwist en een congresdeelnemer luid en duidelijk om herstemming vraagt. Herstemming aanvragen kan dus alleen als je op de locatie aanwezig bent.

E. MOTIES

De deadline voor het inleveren van moties is woensdag 25 januari, 12.00 uur ‘s middags. De indieners van de moties kunnen hun motie toelichten en hebben hiervoor een minuut spreektijd. Extra spreektijd is mogelijk als je minimaal 10 spreekbonnen inlevert. Zie verder het kopje ‘spreken op het congres’.

F. ACTUELE MOTIES

Actuele moties kunnen tot zaterdag 4 februari 12.30 uur ingeleverd worden via congrespresidium@groenlinks.nl, in een digitaal bewerkbaar format (.doc(x), .txt etc.). Als het congres al bezig is, moet je ook bij de organisatietafel melden, dat je een actuele motie hebt ingediend. We verzoeken dringend om de moties zo vroeg mogelijk in te dienen, zodat de leden de gelegenheid hebben om de motie te lezen.

Een actuele motie moet door minimaal 25 leden zijn ondertekend. Actuele moties worden alleen in behandeling genomen als zij gaan over onderwerpen die na 25 januari 2023 12:00 uur bekend zijn geworden. Bovendien moet de motie een spoedeisend karakter hebben. Het congrespresidium bepaalt of de actuele motie in stemming wordt gebracht. Tegen deze beslissing is geen bezwaar of beroep mogelijk.

G. WIJZIGINGSVOORSTELLEN STATUTEN EN HUISHOUDELIJK REGLEMET

Het partijbestuur stelt voor om de statuten en het huishoudelijk reglement op een aantal plaatsen te wijzigen. De voorstellen zelf en de reden waarom het bestuur deze voorstellen aan het congres voorlegt, kun je elders in deze congreskrant lezen.

Bij een stemming over wijziging van de statuten is een tweederdemeerderheid nodig. Bij een stemming over wijziging van het huishoudelijk reglement is een gewone meerderheid nodig (meer dan 50%).

Tot 24 december jl. was het mogelijk om amendementen op de wijzigingsvoorstellen in te dienen. Daar is geen gebruik van gemaakt.

H. VERKIEZINGEN CONGRESPRESIDIUM, INTERNE KANDIDATENCOMMISSIE, COMMISSIE GESCHIL & BEROEP, REFERENDUMCOMMISSIE

In deze congreskrant kun je lezen wie kandidaat is voor welke functie. Voor al deze commissies worden evenveel kandidaten voorgedragen als er plaatsen zijn. Conform artikel 19 van het HR stemt het congres over de voordracht als geheel (en niet per kandidaat).

I .VERKIEZING PARTIJBESTUUR EN VOORZITTER TOEZICHTRAAD

In het advies van de kandidatencommissie in deze congreskrant staat bij de kandidaten aangegeven voor welke portefeuille zij beschikbaar zijn. Er zijn drie functies vacant in het bestuur.

De leden van het partijbestuur worden per functie verkozen. Als er maar één kandidaat voor een functie beschikbaar is, geldt dat het aantal stemmen voor de kandidaat groter moet zijn dan het aantal stemmen tegen. Als bij een functie meerdere kandidaten verkiesbaar zijn, wordt de kandidaat verkozen die de meerderheid van de stemmen heeft.

J. VASTSTELLEN KANDIDATENLIJST EERSTE KAMERVERIEZINGEN

We stemmen per plek over de eerste dertien plekken op de lijst. Als er meerdere kandidaten voor een plek zijn, is de kandidaat die de meerderheid van de stemmen haalt gekozen. Haalt geen van de kandidaten de meerderheid, dan vindt herstemming plaats tussen de twee kandidaten met het hoogste aantal stemmen. Bij de herstemming is de kandidaat met de meeste stemmen gekozen, tenzij er meer dan 50% van de stemmen wordt uitgebracht op “geen der kandidaten”. In dat laatste geval zijn beide kandidaten afgewezen, en vindt er stemming plaats met nieuwe kandidaten die zich voor de volgende plek hebben gekandideerd. Bij een gelijk aantal stemmen bij een herstemming beslist het lot.

Als er slechts één kandidaat beschikbaar is voor de plek waarover gestemd wordt, is een kandidaat verkozen als deze méér stemmen heeft dan het aantal stemmen op ‘geen der kandidaten’.

De plekken veertien tot en met twintig brengen we in één keer in zijn geheel in stemming.

K. VERANTWOORDINGEN

Elders in krant tref je de verantwoordingen van de toezichtsraad, het partijbestuur, de Europese Groene Partij en de fracties van de Tweede Kamer, de Eerste Kamer en het Europees Parlement.

Vragen over deze verantwoordingen kun je stellen tijdens aparte online sessies op een avond in de week voorafgaand aan het congres. Wanneer die sessies zijn en hoe je je hiervoor kunt aanmelden, vind je elders in deze congreskrant. Op het congres zelf is er dus geen gelegenheid meer om vragen stellen over de verantwoordingen.

De samenwerking met de Partij van de Arbeid is een apart agendapunt. Vragen over samenwerking met de PvdA kun je bij dit aparte agendapunt stellen.

L. SAMENWERKING MET DE PARTIJ VAN DE ARBEID

Op het congres staan we uitgebreid stil bij de samenwerking met de PvdA. Dit doen we onder meer in subsessies tijdens de middagpauze.

De samenwerking is eveneens een agendapunt in het formele, plenaire middaggedeelte van het congres. Bij dit agendapunt behandelen we de reglementswijzigingen die betrekking op het meedoen aan de verkiezingen met een gezamenlijke kandidatenlijst. Moties die gaan over samenwerking met de PvdA of andere politieke partijen behandelen we ook bij dit agendapunt. Hiervoor gelden de reguliere regels omtrent het spreken op het congres.

Daarnaast kunnen aanwezigen in de zaal bij dit onderdeel vragen stellen aan het partijbestuur en de landelijke fracties die gaan over samenwerking met de PvdA. Bij dit onderdeel is geen spreekbon nodig. Op een later moment leggen we uit hoe het agendapunt over dit onderwerp precies verloopt.

Mocht je nog vragen hebben schroom dan vooral niet om ons te benaderen via congrespresidium@groenlinks.nl. We wensen je veel plezier op het congres!

Het congrespresidium