Europarlementariërs van de Groenen, Christendemocraten, Sociaaldemocraten en Liberalen roepen in de brief de Europese Commissie op om in het aanstaande Defence of Democracy-pakket bindende regels in te stellen tegen de mechanismen achter de verspreiding van desinformatie online. Denk hierbij aan de polariserende, aanbevelende algoritmen van platforms als Facebook, Twitter en TikTok.

Van Sparrentak: “Rusland probeert met online desinformatie de Europese democratie te destabiliseren en mensen te manipuleren. We mogen ons niet door de verdienmodellen van Big Tech laten weerhouden om onze democratie en veiligheid te beschermen.”

De Europese Unie nam vorig jaar al internet wetgeving (de Digital Services Act) aan, waarin wat stappen worden gezet op het gebied van transparantie. Dit schiet volgens GroenLinks in de huidige situatie tekort, omdat het nog te veel uitgaat van een eigen verantwoordelijkheid van de  platforms met jaarlijkse zelfbeoordelingen en vrijwillige gedragscodes. Bij verschillende platforms, waaronder Twitter, is de verspreiding van propaganda van autoritaire regimes echter alleen maar heviger geworden ondanks hun handtekening onder deze gedragscode.

Als het aan Van Sparrentak ligt, komen er direct bindende regels om de mechanismen aan te pakken waarvan we weten dat ze desinformatie in de kaart spelen.

Lees de brief hier.