“De PiS-partij is duidelijk op oorlogspad om de Poolse verkiezingen koste wat kost te winnen”, aldus Strik. “Eerst al met de ongrondwettelijke wijzigingen van de Poolse Kieswet:  een overduidelijke poging om extra PiS-stemmen te mobiliseren en stemmen voor andere partijen ongeldig te verklaren. En nu deze cynische uitbuiting van de Russische agressie tegen Oekraïne om elke oppositie of kritiek op de regering de mond te kunnen snoeren. Laten we het beestje bij de naam noemen: deze wet is niet anti-Rusland, maar anti-democratie.”

De nieuwe wet stelt een commissie van politiek benoemde leden in, die het mandaat krijgen om ‘Russische invloed’ te onderzoeken, vervolgen, berechten en bestraffen. De wet is zo vaag en breed geformuleerd dat vrijwel iedereen bestraft zou kunnen worden. Dit is in strijd met fundamentele EU-principes en rechten.

Volgens Strik is het cruciaal dat de EU-Commissie direct in actie komt tegen deze illegale wet en tegelijkertijd ook de andere rechtsstaatschendingen aanpakt: “Dit is geen opzichzelfstaand incident. De Poolse PiS-regeringspartij is al jarenlang bezig met een doelbewuste vernietiging van de rechtsstaat en democratie. De rechterlijke macht, inclusief de hooggerechtskamer die de verkiezingen overziet, is volledig gekaapt. Poolse  mediatoezichthouders worden ingezet om onafhankelijke media het zwijgen op te leggen, terwijl de regering vele honderden uren aan zendtijd krijgt. En er liggen nog meer wetsvoorstellen op tafel, bijvoorbeeld voor verdere strafbaarstellingen onder het mom van spionage. Als we nu niet ingrijpen, is het wachten op de volgende autocratische wet.”

De Europese Groenen komen ook met een brief om de OVSE op te roepen om een volledige verkiezingswaarnemingsmissie in te zetten tijdens de Poolse verkiezingen dit najaar. “De huidige ontwikkelingen maken het overduidelijk dat we niet langer kunnen vertrouwen op vrije en eerlijke verkiezingen”, besluit Strik.