Vandaag heeft de Europese Commissie haar Europese strategie gepresenteerd voor schone en energiezuinige voertuigen. Een kwart van de Europese CO2-uitstoot wordt veroorzaakt door transport. De emissie stijgt met nog eens 30 procent tot 2050 als we niet overstappen op schonere auto's. De klimaatimpact van voertuigen kan verminderd worden met elektrische auto's; de groene droom van dit moment.

GroenLinks-Europarlementariër Bas Eickhout: "Voor een goede invoering van elektrische auto´s zijn Europese standaarden essentieel. De Commissie gaat dit nu oppakken, want anders heeft straks elk land zijn eigen stekker en kunnen we onze elektrische auto´s niet in het buitenland opladen. Helaas laat de strategie van de Commissie buiten beschouwing hoe elektrische auto´s in het elektriciteitsnet passen. Dat is een gemiste kans, want met een slim net kunnen auto´s opgeladen worden op momenten dat er een overschot aan energie is en de stroomprijs dus laag is."

Duurzame stroom

Elektrische auto´s hebben veel voordelen: ze zijn stil, schoon en een manier om van onze olieverslaving af te komen. Maar Eickhout waarschuwt wel dat elektrische auto's alleen groen zijn als de elektriciteit duurzaam wordt opgewekt: "Als elektrische auto´s opgeladen worden met duurzame energie, dan is de CO2-uitstoot bijna nul. Maar bij gebruik van kolenstroom, schieten we er niets mee op. De transitie naar elektrische voertuigen is hard nodig, maar dan moeten ze dus wel écht groen zijn."

Nieuwe, schone technologieën zoals elektrisch vervoer zijn essentieel. Maar naar verwachting bestaat nog niet eens 2% van de autoverkoop in 2020 uit elektrische auto´s. Op korte termijn is het dus belangrijk om bestaande, conventionele voertuigen efficiënter te maken.

Biobrandstoffen

Bas Eickhout: "Het is goed dat de Commissie voorstelt om ook CO2-eisen te stellen aan vrachtwagens. Momenteel hebben we deze eisen alleen nog maar voor personenauto´s en busjes. Wel vind ik het jammer dat biobrandstoffen als oplossing genoemd worden zonder enige kanttekening. Het is namelijk nog maar de vraag of biobrandstoffen goed zijn voor het klimaat. Biobrandstoffen worden vaak verbouwd op landbouwgrond, waardoor de productie van voedsel verschuift naar andere gebieden, ten koste van natuurgebieden. Dit leidt tot meer CO2 en een achteruitgang van de biodiversiteit.”