Vandaag heeft het Europees Parlement haar goedkeuring gegeven voor een richtlijn die strenge eisen aan het energieverbruik van gebouwen zal stellen. Dankzij de Groene fractie is in de nieuwe wetgeving opgenomen dat nieuwe gebouwen na 2020 klimaatneutraal moeten zijn.

GroenLinks-Europarlementariër Bas Eickhout: "Dit is goed nieuws voor het klimaat en zal ook veel nieuwe banen opleveren. Positief nieuws dus voor de bouwsector die op dit moment zwaar getroffen wordt door de economische crisis."

Er was al Europese regelgeving die lidstaten verplicht om werk te maken van duurzame energieproductie en het terugdringen van de CO2-uitstoot. Nu komt daar dus wetgeving op het gebied van energiebesparing in huizen bij. In de aangenomen richtlijn staan ook regels voor energielabels van huizen. Deze energielabels geven aan hoe energiezuinig het huis is. Nederland heeft tot nu toe weinig werk gemaakt van energielabels voor huizen. Als koper en verkoper er vanaf zien dan hoeft zo'n energielabel niet overgedragen te worden.

Eickhout: "Vaak wordt een koper voor de keus gesteld: meer betalen of afzien van een energielabel. De nieuwe wetgeving verbiedt deze praktijk. Heel fijn voor de kopers en huurders die straks vóóraf weten hoeveel ze kwijt zullen zijn aan energiekosten. Nu bestaat al bijna de helft van de totale woonlasten uit energie- en waterkosten en dat aandeel zal in de toekomst nog verder stijgen. Om dit verplicht in advertenties van huizen op te nemen, is helaas door de Nederlandse regering tegengehouden."

En er zijn meer gemiste kansen, zo worden oude huizen in de nieuwe richtlijn buiten schot gehouden. "Ik had graag gezien dat we ook energie-eisen zouden stellen aan bestaande gebouwen. Toch laat de Europese Unie met deze stap in de groene richting zien dat het anders kan en dat het anders moet. Op aandringen van de Groenen moeten gebouwen die ingrijpend worden gerenoveerd óók aan bepaalde energie-eisen voldoen. Een bescheiden, maar positief resultaat,"aldus Eickhout.