De Europese Unie is niet in staat om adequaat op te treden bij een olieramp in de Noordzee. Dat stelt GroenLinks-Europarlementariër Bas Eickhout in een nieuw videointerview. Een ramp zoals in de Golf van Mexico kan dus ook zomaar bij ons plaatsvinden. In de video gaat Eickhout verder in op de gevaren van olieboringen op zee en op het ontbreken van goede wetgeving over de aansprakelijkheid in het geval van een olieramp zoals in de Verenigde Staten.

• In het geval van een ramp geldt: de vervuiler betaalt, vindt GroenLinks. De Europese Commissie zegt enkele maanden nodig te hebben om te bestuderen of de aansprakelijkheid van oliemaatschappijen wel goed geregeld is. De Groenen/EVA-fractie zal bondgenoten zoeken in het Europarlement om de Commissie tot veel meer haast te manen.
  • Rampen voorkomen is natuurlijk het beste. De Europese Commissie onderzoekt de veiligheid van olieboringen momenteel via een soort enquête onder oliemaatschappijen. GroenLinks wil dat een onafhankelijk instituut zich hierover buigt. Bijvoorbeeld het EMSA, een instituut dat zich bezig houdt met de duidelijke en strenge veiligheidseisen rond olietransporten.

• Radio 1 sprak met Eickhout over de Europese controle op olie- en gasboringen.
  • De Tweede Kamerfractie van GroenLinks vroeg eerder premier Balkenende al om op de Eurotop bij zijn Europese collega-ministers aan te dringen op betere regelgeving.
  • Food & Water Europe bracht de olie- en gasboringen in de Noordzee in kaart en maakte een vergelijking met de olie ramp in de Golf van Mexico. (Engels)