GroenLinks wil dat bedrijven zich meer bewust worden van de schade die ze aanrichten aan de biodiversiteit, onder andere doordat ze dat gaan voelen in hun portemonnee. Biodiversiteit is belangrijk, het is de verscheidenheid en de samenwerking van verschillende dieren- en plantensoorten in de natuur. Bij het wegvallen van bepaalde soorten, kan daardoor een heel ecosysteem in elkaar storten, met enorme gevolgen. Volgens onderzoek van de Verenigde Naties veroorzaken de grootste bedrijven jaarlijks 1,6 biljoen euro aan schade aan de natuur.

Europarlementariër Bas Eickhout volgt het dossier biodiversiteit voor GroenLinks: Biodiversiteit is geen ver-van-je-bed-show, maar raakt ons allemaal. We merken allemaal de gevolgen als het misgaat met de biodiversiteit. Daarom is het belangrijk dat we er aandacht aan besteden in het Europees Parlement.”

Piramide

Planten en dieren zijn in een ecosysteem afhankelijk van elkaar om te kunnen voortbestaan. Vogels kunnen niet overleven zonder wormen in de grond, maar ook planten hebben wormen nodig die de aarde omwoelen. De mens heeft de planten weer nodig voor haar eigen voedselproductie. Biodiversiteit is als een piramide blikjes in de supermarkt. Als we er een blikje uithalen, dan bestaat de kans dat de hele piramide in elkaar dondert.

Financiële prikkels

Gelukkig zien we nu dat ook bedrijven zich steeds meer druk gaan maken om het verlies van biodiversiteit, zo blijkt uit een milieustudie van de Verenigde Naties. De bedrijven snappen dat een verslechterde biodiversiteit gevolgen heeft voor hun eigen groeimogelijkheden. “Desalnietemin veroorzaken de grootste bedrijven van de wereld jaarlijks volgens de studie 1,6 biljoen euro aan natuurschade door luchtvervuiling, verspilling en vervuiling van water en door de toename van broeikasgassen”, aldus Eickhout.

Bedrijven hoeven niet te betalen voor deze schade op mens en natuur. Hierdoor voelen ze geen prikkel om deze schade te verminderen. Eickhout: "Die miljarden aan natuurschade van de grootste bedrijven staat gelijk aan een derde van hun winst. Ik wil dat deze schade een reëel prijskaartje krijgt, zodat bedrijven geprikkeld worden tot milieuvriendelijke manieren van produceren en consumenten geprikkeld worden tot het kopen van duurzame producten. Daar ga ik me de komende tijd hard voor maken."

Meer informatie

• Bas Eickhout neemt in oktober deel aan een internationale conventie over biodiversiteit. Daar moeten internationale afspraken gemaakt worden om te voorkomen dat de biodiversiteit in de wereld achteruit gaat. In aanloop naar de conventie worden alle artikelen over dit onderwerp gebundeld in het dossier Biodiversiteit.
  • Journalist Ben van Raaij schreef in januari 2010 in De Volkskrant een duidelijk artikel over het 'containerbegrip' biodiversiteit: Jaar van de biodiversiwat?