De Europese Commissie maakte woensdag een langverwacht voorstel bekend om de Europese regelgeving voor olieboringen op zee aan te scherpen. GroenLinks, onderdeel van de Groene fractie in het Europees Parlement verwelkomt de plannen die in lijn liggen met eerdere Groene voorstellen en eisen. “We betreuren het wel dat de Europese Commissie op het laatste moment is teruggekrabbeld wat betreft het oproepen tot een strikte stop op nieuwe diepzeeboringen”, aldus GroenLinks-Europarlementariër Bas Eickhout.

Glashelder

De voorstellen zijn een eerste en noodzakelijke stap om de gapende gaten  in de Europese wetgeving over boren op zee te dichten. De Europese Commissie stelt nu glashelder dat Europa niet klaar is om om te gaan met de toenemende risico’s van olieboringen op grote diepte en onder barre geologische omstandigheden.

Bevriezen van nieuwe vergunningen

Eickhout: “In deze omstandigheden is de enige verantwoordelijke keuze het bevriezen van nieuwe vergunningen voor diepzee boringen. Ik betreur het dan ook dat de Europese Commissie nu terugkomt op haar eerdere plan om alle vergunningen voorlopig op te schorten.” De vorige week uitgelekte conceptnota van Eurocommissaris Günther Oettinger riep de lidstaten nog op om vergunningen voor risicovolle operaties op zee op te schorten. In het uiteindelijke voorstel roept de Eurocommissaris de EU-lidstaten slechts op om voorzichtig ze zijn bij het beoordelen van nieuwe vergunningsaanvragen.

Waterdichte aansprakelijkheid

Eickhout wijst er op dat de Europese Commissie wel volmondig erkent dat de Europese regels over aansprakelijkheid volstrekt onvoldoende zijn: “Ik hoop dat de Europese Commissie dan ook snel, zoals beloofd, de betreffende Europese richtlijn zal herzien. Gezien de potentieel verwoestende gevolgen van een olielek, is een waterdichte aansprakelijkheidswetgeving nodig, zodat de Europese burgers achteraf niet opgezadeld worden met de rekening van een schoonmaakoperatie.”

De Europese Commissie bevestigt nu de analyse van de Europese Groenen dat hoewel de veiligheidsregels in sommige lidstaten beter zijn dan in andere, de Europese veiligheidsregelgeving gefragmenteerd is en tekort schiet. Gezien de grensoverschrijdende gevolgen van olievervuiling, is het zeer noodzakelijk om zo snel mogelijk algemene strikte Europese regels op te stellen. “We kunnen het ons niet veroorloven om te wachten tot er een ramp plaatsvindt, zoals met de Deepwater Horizon in de Golf van Mexico”, stelt Eickhout