Het is terecht dat de Europese Commissie van energie een topprioriteit maakt, zegt GroenLinks-Europarlementariër Bas Eickhout. Maar hij mist een echte visie in de woensdag gepubliceerde Europese energiestrategie. Daarin staat onder andere dat er de komende tien jaar een biljoen euro nodig is voor investeringen in de energie-infrastructuur in de Europese Unie. De strategie werkt echter niet uit hoe het energiebeleid concreet vormgegeven moet worden, terwijl het hard nodig is dat Europa nu de omschakeling naar een duurzame energievoorziening maakt.

Energielandschap

Eickhout: "We staan op een cruciaal kruispunt. De beslissingen die wij de komende jaren op energiegebied nemen zullen ons energielandschap op de lange termijn meer inkleuren. Volgens deze strategie moet minimaal tweederde van alle nieuwe energiecentrales in Europa geen of weinig CO2 uitstoten."

Landen worden nu wel gedwongen om goed na te denken over de keuzes die ze maken. Elke kolencentrale die nu gebouwd wordt, staat er voor de komende dertig jaar en waarschijnlijk langer. “Dit is duidelijk een oproep aan de Europese landen om niet voor verouderde manieren van energieopwekking te kiezen”, aldus Eickhout.

Geen visie

De energiestrategie geeft aan dat het tijd is om het energiebeleid op Europees niveau aan te pakken, maar Eickhout mist daarvoor de visie in het document: “China en de Verenigde Staten zijn de beste plaatsen voor investeringen in groene energie, terwijl Europa als de grootste importeur van energie ter wereld achteraan blijft bungelen. Ik vind het jammer dat er in de strategie niet duidelijker invulling wordt gegeven aan het Europese energielandschap. Er is geen tijd te verliezen, de switch naar duurzame energie moet nu ingezet worden. In het jaar 2050 kunnen we namelijk al onze stroom met behulp van duurzame bronnen zoals de zon en de wind produceren, als we onze prioriteiten juist zetten."

Op in februari komen de Europese regeringsleiders bij elkaar om over energie te praten. Eickhout roept de regeringsleiders op om daar knopen door te hakken en te kiezen voor energiebesparing en groene energie. “Op dit moment zijn energiegerelateerde emissies nog verantwoordelijk voor bijna tachtig procent van de totale Europese klimaatuitstoot. Dat moet duidelijk anders," aldus Eickhout.

Nieuwsuur

Actualiteitenprogramma Nieuwsuur besteedde aandacht aan het Europese energieplannen en vroeg Eickhout om een snelle reactie.

Wereldomroep: Wie is er bang voor Brussel

Ook de Wereldomroep besteedde aandacht aan dit onderwerp in haar programma Wie is er bang voor Brussel. Eickhout ging in debat met VVD-Europarlementariër Hans van Baalen en D66-Europarlementariër Marietje Schaake. De uitzending is online terug te luisteren.