GroenLinks-Europarlementariër Bas Eickhout wil als rapporteur namens het Europees Parlement ervoor zorgen dat de Europese Unie haar klimaatambitie verhoogt naar een CO2-reductie van dertig procent in 2020. In het Europees Parlement wordt bij elk wetsvoorstel een Europarlementariër als rapporteur aangewezen, hij leidt het politieke proces in goede banen. Hij stelt het uiteindelijke resultaat op in een rapport, waarover uiteindelijk het hele Europarlement stemt. Maandag discussieerde het Europees Parlement voor het eerst over het concept-rapport van Eickhout.

Eickhout over zijn rapporteurschap: "De omslag naar een groene economie moet nog dit jaar ingezet worden. Europa liep altijd voorop met haar klimaatbeleid, maar we zijn ons politiek en economisch leiderschap aan het verliezen. In mijn rapport zal ik voorstellen om de Europese klimaatambitie te verhogen van twintig naar dertig procent minder CO2-uitstoot in 2020.”

Kansen en uitdagingen

Maandag presenteerde Eickhout een achtergronddocument (pdf) waarin hij de kansen en uitdagingen van de verhoging van het Europese klimaatdoel beschrijft. "We zijn een beter klimaatbeleid moreel verplicht aan ontwikkelingslanden, die straks als eersten te maken krijgen met de klimaatcrisis.” Europese regeringsleiders hebben gezegd de temperatuurstijging van de aarde tot twee graden Celsius te willen beperken. We stevenen nu af op een wereld die vier graden warmer wordt. “We moeten onze duit in het zakje doen.”

Tegenstanders

Tegenstanders van verhoging van het klimaatdoel wijzen op de moeilijke positie van bedrijven, die net opkrabbelen van de economische crisis. Eickhout waarschuwt dat we ervoor moeten waken dat onze Europese bedrijven naar andere continenten verhuizen als gevolg van het klimaatbeleid hier. “Maar tegelijkertijd moeten we niet krampachtig blijven vasthouden aan verouderde industrieën”, aldus Eickhout. “Een ambitieus klimaatbeleid kan namelijk tot een miljoen nieuwe banen leiden volgens de Europese Commissie.”

Koploperspositie

Sommige politici wijzen naar andere delen van de wereld, waar ogenschijnlijk niet veel gebeurt op klimaatgebied, om hier nog even stil te blijven staan. Eickhout noemt China als een voorbeeld om dat te ontkrachten: “China grijpt nu al de economische kansen van groene technologie en innovatie. Het is daarom nu al de meest aantrekkelijke investeringsplek voor bedrijven in groene energie. Europa moet uitkijken dat het de koploperspositie op het gebied van groene innovaties niet verliest aan andere landen.”

Verdere voortgang

Op maandag 28 februari is er een hoorzitting in het Europees Parlement waar Europarlementariërs, wetenschappers, vertegenwoordigers van het bedrijfsleven en milieuorganisaties de voor- en nadelen van een hoger Europees klimaatdoel zullen bespreken. Het rapport van Eickhout zal naar verwachting in maart in de milieucommissie van het Europarlement besproken worden. Onder andere Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië hebben zich al uitgesproken voor een verhoging van het klimaatdoel naar dertig procent CO2-reductie.