Het Europarlement geeft de internationale luchtvaart een vrijbrief om te blijven vervuilen. Het plan om alle vliegtuigen die landen in of vertrekken uit Europa te laten betalen voor hun CO2-uitstoot, is voor de komende jaren van de baan. Europarlementariër Bas Eickhout vindt het absurd dat Europa de luchtvaartsector de hand boven het hoofd houdt en zo het principe dat de vervuiler betaalt aan de kant schuift. Een meerderheid van het Europarlement steunt helaas het akkoord met de Europese ministers om komende jaren alleen vluchten binnen Europa te laten betalen voor hun vervuiling: internationale vluchten worden vrijgesteld van deze plicht.

Eickhout wil dat er een wereldwijde oplossing komt om de uitstoot van vliegtuigen aan te pakken, maar snapt niet waarom Europese landen treuzelen met invoering van eigen beleid: “Europa is een economische grootmacht maar een politieke dwerg. We geven met knikkende knieën toe aan de druk van China en Rusland, terwijl we juist met rechte rug de internationale onderhandelingen hadden moeten leiden.” Ondertussen neemt de uitstoot van broeikasgassen door de luchtvaartsector met zevenhonderd procent toe.

Vanaf vorig jaar moesten eigenlijk alle vliegtuigen die landen in of vertrekken uit een Europese luchthaven betalen voor hun CO2-uitstoot. Vanwege de druk van landen als de VS en China krabbelden EU-landen terug van dit plan. Deze Europese landen, waaronder ook Nederland, willen alleen vluchten binnen de EU verplichten (voor een paar cent per enkeltje) CO2-rechten te kopen. “Het is duidelijk dat Nederland haar oren volledig heeft laten hagen naar de wensen van KLM”, aldus Eickhout.

Emissiehandel

Meer dan tienduizend energiecentrales en industriële installaties moeten volgens het ETS rechten kopen om CO2 te mogen uitstoten, terwijl internationale vluchten dus van deze plicht worden vrijgesteld. Op vliegtickets of de kerosine in vliegtuigen wordt momenteel ook geen belasting geheven. Eickhout: “Nu blijven we de oneerlijke concurrentie in stand houden, waardoor de vervuilendste manier van transport, de luchtvaart, nog steeds veel goedkoper is dan andere vervoersmiddelen. Dat is precies het omgekeerde van wat we willen bereiken.”