"Jean-Claude Juncker kiest eenzijdig voor een ouderwets Europa van liberalisering, handel en interne markt en toont geen ambitie op sociaal en milieugebied." Dat stelt Bas Eickhout, delegatieleider van GroenLinks in het Europarlement, na de hoorzittingen met het team eurocommissarissen dat Juncker formeerde. De Europese Groenen stemden woensdag tegen de nieuwe Europese Commissie.

Eickhout noemt de drie redenen waarom de Europesen Groenen team-Juncker niet steunen: Dit team van eurocommissarissen is niet duurzaam genoeg. Het is te weinig sociaal. Tenslotte is het teveel tot stand gekomen door politieke handjeklap tussen de grote coalitie van christen- en sociaaldemocraten.

Duurzaamheid kind van de rekening

"Duurzame ontwikkeling zou in het hart moeten staan van de strategie om te komen tot een economisch sterk en toekomstbestendig Europa, maar uit alles blijkt dat duurzaamheid juist het kind van de rekening is geworden," aldus Eickhout. "Bovendien ziet het ernaar uit dat Juncker het eenzijdige bezuinigingsbeleid van zijn voorganger José Manuel Barroso onverminderd voortzet, ten koste van de bescherming van mens en milieu. Daar lossen we de crisis niet mee op."

Politieke Commissie

Eickhout ziet graag een sterke, meer politieke Europese Commissie. Hij was ook te spreken over het idee van Juncker om te werken met vicevoorzitters met een coördinerende taak. Maar bij de bemensing van de nieuwe Commissie is veel misgegaan. Eickhout: "De kwaliteit is aangetast door politieke spelletjes. Binnen de grote coalitie die Juncker steunt hebben de partijen de kritiek op elkaars kandidaten ingeslikt onder de dreiging dat een kandidaat van hun eigen politieke kleur geslachtofferd zou worden. Daardoor treedt nu een aantal zwakke of dubieuze commissarissen aan, zoals de oliebaron Miguel Arias Cañete op de post klimaat. Deze schimmige vorm van politiek handjeklap is een slecht voorteken voor de transparantie die Europa nodig heeft."

De Groenen zullen zich de komende jaren inzetten om meerderheden te vinden om Europa socialer en groener te krijgen. Dat zal niet eenvoudig zijn met deze Commissie, verwacht Eickhout: "Met een commissaris als Valdis Dombrovskis als coördinerend eurocommissaris zitten de bezuinigingshardliners op rozen. De vage toezeggingen over een sociaal Europa zie ik vooral als een laagje make-up om de sociaaldemocraten tevreden te houden."

Nederlandse partijen

Van de Nederlandse partijen in het Europees Parlement stemden CDA, D66, PvdA en VVD in met de nieuwe Europese Commissie.