De Europese Commissie presenteerde woensdag een wetsvoorstel over hoe nieuwe automodellen goedgekeurd moeten worden voor de Europese wegen. De Groenen in het Europees Parlement zijn tevreden dat het voorstel een aantal pijnpunten in het systeem aanpakt. Europarlementariër Bas Eickhout hoopt vooral dat de EU-lidstaten de voorstellen niet zullen afzwakken.

“De nauwe banden tussen nationale toelatingsautoriteiten, testlaboratoria en autofabrikanten moeten uit elkaar worden getrokken”, stelt Eickhout. “In deze sector ligt belangenverstrengeling altijd op de loer, dus het is goed dat de Europese Commissie en andere nationale toelatingsautoriteiten meer mogelijkheden kregen op beslissingen te controleren en zo nodig terug te draaien.”

Dieselgate

EU-landen houden krampachtig vast aan hun nationale zeggenschap over autotests. Dieselgate toont dat het tijd wordt dit verzet te laten varen. Competitie tussen landen op autotests tussen landen is voor GroenLinks een doorn in het oog. Eickhout vindt dat op een test gebaseerd moet zijn op duidelijke strikte regelgeving in plaats van wie het meest flexibel omspringt met de regels. Daarom is het ook goed dat de Europese Commissie directe betalingen van autofabrikanten aan testlaboratoria wil voorkomen.

Eickhout: “We moeten ervan af dat bijvoorbeeld een Amerikaanse fabrikant van pick-up trucks kan shoppen in Europa om te zien waar ze net wat soepeler omspringen met de regels.”

Als het aan Eickhout ligt, dan staan veiligheid én gezondheid van de Europeanen bovenaan.

“De Europese Commissie doet goede voorstellen, maar we moeten nog maar zien wat er van over blijft tussen het geweld van de grote autofabricerende lidstaten”, waarschuwt Eickhout. Het wetsvoorstel moet worden besproken en goedgekeurd door het Europees Parlement en door de Europese ministers.