Autorijden wordt een stukje schoner. Vandaag nam de Tweede Kamer een motie van PvdA en GroenLinks aan om keuringsinstanties toegang te geven tot de broncode van auto’s. Zo kunnen autofabrikanten niet zomaar wegkomen met gebruik van sjoemelsoftware om uitstootwaarden te manipuleren.

Liesbeth van Tongeren: “Heel mooi dat de Kamer instemt met de motie van PvdA en GroenLinks die  autofabrikanten wil verbieden hun software geheim te houden. Omdat controleurs wel onder de motorkap, maar niet in de software mochten kijken kon Volkswagen lange tijd wegkomen met hun dieselfraude. Betere controles in de hele EU betekent schonere auto's op onze wegen.”

Bovendien stemde de Kamer in met een motie van GroenLinks om het vestigingsklimaat voor bedrijven die zich richten op schoon vervoer te verbeteren. In het Autoplan Elektrisch Rijden stelde GroenLinks dit al voor. Door de elektrische auto te stimuleren zetten we vol in op schoon vervoer, en halen we het overheidsdoel van een miljoen elektrische auto’s op de Nederlandse wegen dichterbij.