“Een goede dag voor de chemische industrie draait uit op een zwarte dag voor de volksgezondheid”, stelt Europarlementariër Bas Eickhout teleurgesteld vast. Na jarenlange vertraging en een verloren rechtszaak kwam de Europese Commissie woensdag eindelijk met een voorstel om criteria vast te stellen of een stof een negatief effect heeft op het hormonaal stelsel. Eickhout: “Wederom bevestigt de Europese Commissie dat ze economische belangen boven gezondheid plaatst.”

Het lijkt er op dat de Europese Commissie kiest voor zo'n ruime interpretatie dat alle stoffen die ons hormoonaal stelsel negatief beïnvloeden, gewoon op de markt toegelaten kunnen blijven worden. De Europese Commissie stelt namelijk dat er een bewezen negatief effect op mensen moet zijn voordat een stof als hormoonverstorend aangewezen kan worden. Een bewezen negatief effect op dieren telt niet.

Eickhout: “Het is vrijwel onmogelijk om dit vast te stellen. De gevolgen van hormoonverstorende stoffen zoals kanker, vruchtbaarheidsproblemen en obesitas treden vaak tientallen jaren later op. Daarnaast kan je niet zomaar allerlei testen op mensen los gaan laten. Dit druist volledig in tegen alle voorgaande regelgeving rondom chemische stoffen en het voorzorgsprincipe.”

“In het Europees Parlement ga ik er alles aan doen een meerderheid te krijgen om dit schandalige voorstel tegen te houden,” aldus Eickhout.