“Overbevissing van visbestanden is een groot probleem, vooral voor de bevolking van de armste landen die hun voedselvoorziening in gevaar zien komen. We moeten voorkomen dat Europese vissersboten buiten de Europese Unie bijdragen aan overbevissing.” Europarlementariër Bas Eickhout reageert positief op de nieuwe wetgeving over visserij in buitenlandse of internationale wateren, die het Europees Parlement donderdag aannam.

Bijna dertig procent van de vis die Europese vissers in de EU aan land brengen, komt uit buitenlandse of internationale wateren. Veel van deze vangst komt, via private contracten, uit de wateren van armere landen.

Volgens EU-wetgeving moeten Europese vissersschepen die onder zulke private contracten of in internationale wateren vissen, nog steeds aan dezelfde principes en standaarden voldoen zoals die in EU-wateren gelden. “Volgens de wet moeten deze schepen dus op duurzame wijze vissen, maar helaas is dat niet altijd wat in de praktijk gebeurd”, aldus Eickhout

Aanscherpen

Het Europees Parlement scherpte het wetsvoorstel van de Europese Commissie over transparantie en toezicht op Europese schepen die buiten EU-wateren vissen verder aan. Zo pakt het omvlaggen aan. Dat is een veel gehanteerde truc waarbij schepen tijdelijk onder een buitenlandse vlag gaan vissen om niet aan EU-regels te hoeven voldoen.

Wanneer de EU-landen in de Raad hun positie hebben ingenomen, beginnen de onderhandelingen over de uiteindelijke wetstekst. Eickhout verwacht dat het een zware dobber wordt: “EU-landen houden er niet van om tegen de kortetermijnbelangen van de visindustrie te gaan. Maar uiteindelijk wint iedereen als we overal op duurzame wijze vissen. Het is aan de EU om wereldwijd het goede voorbeeld te geven.”