“Ik betwijfel of we een nieuwe dieselgate nu kunnen voorkomen, maar in ieder geval is er dankzij onze enquêtecommissie veel boven tafel gekomen. Het ontvlechten van auto-industrie in politiek blijft voor ons topprioriteit.” Dat stelt Europarlementariër Bas Eickhout na de stemming over de conclusies en aanbevelingen van de enquêtecommissie die mede op zijn initiatief werd ingesteld.

Eickhout is tevreden met de uitkomsten van de enquêtecommissie, maar had graag gezien dat het Europarlement in wetgevende zin een stap verder was gegaan. Vandaag stemde het namelijk ook over de nieuwe regels voor typegoedkeuring die bepalen of een auto de weg op mag. “De enquêtecommissie gaf een duidelijk signaal af: meer transparantie en beter markttoezicht op de tests van auto’s is noodzakelijk en dat is ook in de nieuwe wetgeving opgenomen.”

Geen onafhankelijk toezicht

Wel wijst Eickhout op het grote politieke gevecht over hoever je die controle zou moeten doorvoeren. “Onafhankelijk toezicht door een onafhankelijk agentschap zou de Europese Commissie en de lidstaten volledig loskoppelen van de auto-industrie en haar belangen. Helaas durft een meerderheid van mijn collega's het niet aan om die banden definitief te verbreken.”

Volgens Eickhout kan alleen maximale onafhankelijkheid een nieuwe dieselgate voorkomen. Zijn voorstel haalde echter geen meerderheid. Eickhout: “Ik vind het onbegrijpelijk dat mijn collega-parlementariërs nu niet de conclusies van de enquêtecommissie in wetgeving omzetten. Luchtkwaliteit is een serieuze zaak en we moeten de inwoners van Europa, die van de steden in het bijzonder, dienen maximaal te beschermen tegen vervuilende auto’s. Dieselgate toonde aan dat de industrie zich in bochten wringt om haar consumenten te misleiden.”

Gedupeerde consumenten

Eickhout kreeg een meerderheid voor oproep aan de Europese Commissie om aan de slag te gaan met Europese wetgeving zodat gedupeerde consumenten collectief in een rechtszaak schadevergoeding kunnen eisen. Ook was er steun voor het plan om tegen 2021 de extreme foutmarges bij testresultaten (de zogeheten conformity factor) af te bouwen.