Wie een koelkast of een wasmachine koopt, kan tegenwoordig kiezen uit een bonte variatie van AAA, A++ en anderszins. Producenten zijn dankzij Europese regelgeving in razend tempo energiezuinige apparaten gaan produceren waardoor de labeling nu volledig achterhaald en onduidelijk is. Het Europarlement stemde dinsdag in met wetgeving om de schaal weer terug te brengen naar A tot G zodat er in de toekomst weer duidelijk onderscheid is welke apparaten het zuinigst zijn. “Een goede ontwikkeling, al krijgen sommige fabrikanten veel te lang de tijd,” stelt Europarlementariër Bas Eickhout.

Eickhout benadrukte altijd het belang van maatregelen om zuiniger met energie om te springen: “Dit zijn de eenvoudigste maatregelen die we kunnen nemen in de strijd tegen klimaatverandering. Hoe minder energie we gebruiken, hoe minder schone energie we hoeven op te wekken. We worden minder afhankelijk van andere landen én het is goed voor je portemonnee.”

Voor de meeste apparaten, zoals wasmachines en televisies, zullen de nieuwe labels vanaf 2020 in de winkel te zien zijn. Ook komt er een Europees database waarop fabrikanten verdere productinformatie rondom energie-efficiëntie moeten geven. Dat stelt consumenten in staat om een nog betere keuze te maken en zorgt voor extra toezicht op de claims die producenten maken.

Lange invoertijd

Toch is Eickhout ook kritisch op de uiteindelijke wetstekst: “We zien dat lidstaten en Europarlementariërs voor bepaalde producten, en dan voornamelijk boilers, de oren teveel laten hangen naar de industrie. Voor sommige producten zijn de huidige labels nog maar net ingevoerd. Die producenten krijgen tot 2032, vijftien jaar dus, om hun label aan te passen. Veel te lang. We stappen daardoor in dezelfde val als in het verleden. Die labels zijn straks jarenlang achterhaald.”

Ook had van Eickhout de tekst rondom testprocedures sterker gemogen: “Testprocedures moeten overeenkomen met de manier waarop consumenten de apparaten gebruiken. Niet enkel testen op de eco-stand dus. De Commissie heeft echter zwart op wit toegezegd om dit aan te pakken in productspecifieke regelgeving. De Europese Groenen hebben reeds vragen ingediend om duidelijk te krijgen hoe de Commissie dat exact gaat doen.”