Wij willen:
- Een CO2-plafond voor de luchtvaart;
- Accijns op kerosine;
- Afschaffen van nachtvluchten en handhaven van normen voor geluidsoverlast;
- Regie op de ontwikkeling van de luchtvaart.
Een groeiend probleem
Het vliegtuig is de meest vervuilende vorm van transport. Vliegen brengt milieuvervuiling en geluidsoverlast met zich mee. Het aantal passagiers blijft groeien, omdat vliegtickets worden verkocht zonder dat de maatschappelijke en milieukosten in de prijs zitten. Dit gaat ten koste van klimaat, luchtkwaliteit én van gezondheid en levenskwaliteit van omwonenden.
Oneerlijke concurrentie
De luchtvaart ontloopt de kosten voor milieuvervuiling. Vliegtickets zijn vrijgesteld van BTW en kerosine is vrijgesteld van accijns. Ook krijgen regionale luchthavens veel subsidie van de overheid om ze draaiende te laten houden. Dit maakt het lastig voor schoner vervoer om met de luchtvaart te concurreren.
De vervuiler betaalt
GroenLinks wil dat de vervuiler gaat betalen, zodat bijvoorbeeld snelle treinen een eerlijke kans krijgen. Er moet een verbod op nachtvluchten komen, en het aantal korte afstandsvluchten moet drastisch verminderen. We stoppen korte vluchten waarvoor de trein een alternatief is en vullen de vrijkomende ruimte niet op met andere bestemmingen. GroenLinks wil bovendien niet nog meer overheidsgeld verspillen aan luchthavens die niet levensvatbaar zijn.
Met een Nederlandse tickettax ontmoedigen we veelvliegers. Daarnaast zetten we ons in Europa in voor het heffen van accijns op kerosine en btw op een vliegticket. De luchtvaart moet verplicht en wettelijk afdwingbaar geluidsoverlast en uitstoot van stikstof en (ultra)fijnstof verminderen en voldoen aan de doelstellingen van het Klimaatakkoord van Parijs. De luchtvaart kan en mag niet terug naar het niveau van voor corona.
Luchtvaart moet het maatschappelijk belang dienen
De regels rond de luchtvaart zijn nu opgesteld om de sector maximaal te kunnen laten groeien, met het idee dat concurrentie zorgt voor het beste aanbod. Schiphol is nu veel te groot voor Nederland. Een luchtvaartbeleid voor de behoefte van Nederland leidt tot minder vluchten bij gelijke internationale bereikbaarheid. Lelystad Airport gaat niet open. Schiphol en de regionale vliegvelden worden kleiner en concentreren zich op de luchtvaart die voor Nederland belangrijk is. We gaan niet met subsidies en belastingvoordelen onrendabele vliegvelden overeind houden.