Het referendum is afgelopen. Hier vind je de uitslag.

Tijdens dit referendum stemmen we over de volgende uitspraak:

Het is wenselijk dat GroenLinks en de PvdA een gezamenlijke Eerste Kamerfractie vormen na de Eerste Kamerverkiezingen in 2023.

Als lid heb je stemrecht voor dit referendum als je bij aanvang van de stemming drie maanden (dus eerder dan 2 maart 2022) bij de landelijke ledenadministratie als lid geregistreerd en je hebt contributie betaald. Daarnaast mag je niet geschorst zijn als lid.

Waar gaat dit referendum over?

Het partijbestuur heeft besloten een politiek referendum uit te schrijven over de vraag of het wenselijk is dat GroenLinks een gezamenlijke Eerste Kamerfractie vormt met de PvdA na de Eerste Kamerverkiezingen van 2023. Al lang gaat het in onze partij over linkse samenwerking. Binnen GroenLinks zijn daar verschillende opvattingen over. Daarom vinden we het belangrijk via dit referendum leden de kans te geven zich uit te spreken.

Wat betekent dit referendum?

Bij een politiek referendum wordt gestemd over een voorstel dat de bestaande situatie zal veranderen. Leden kunnen voor of tegen dit voorstel stemmen. Dit referendum is uitgeschreven door het Partijbestuur. De reden waarom het Partijbestuur voor een referendum kiest, kun je hier vinden.

Het voorstel is aangenomen als een meerderheid van de uitgebrachte stemmen vóór het voorstel is en die meerderheid ten minste tien procent (10%) van de leden vertegenwoordigt. Het besluit heeft dan dezelfde status als een congresbesluit. In alle andere gevallen is het voorstel verworpen; als de tegenstemmers tenminste tien procent (10%) van de leden vertegenwoordigen, heeft de verwerping dezelfde status als een congresbesluit.

Hoe werkt stemmen bij dit referendum?

Voor dit referendum maken wij gebruik van een digitale stemtool. Je krijgt de inlogcode voor deze stemtool op 2 juni, de dag van het referendum, op het e-mailadres dat bij ons bekend is. Als we geen e-mailadres van je hebben, dan ontvang je uiterlijk 2 juni per brief je stemcode.

De digitale stemtool staat tot 10 juni 23:59 uur open. Dat betekent dat stemgerechtigden vóór die tijd hun digitale stem moeten hebben uitgebracht.

Ledenbijeenkomsten

Op donderdagavond 2 juni vinden er in de Jaarbeurs in Utrecht twee bijeenkomsten plaats, om het met elkaar over het voorstel te hebben dat tijdens het referendum centraal staat. Ook volgt er tijdens het referendum nog een online bijeenkomst over dit voorstel op maandagavond 6 juni en dinsdagavond 7 juni.

Vragen

Bekijk hier de lijst met veelgestelde vragen, de kans is groot dat het antwoord dat je zoekt hier tussen zit.

Heb je toch nog een vraag? Van 2 t/m 10 juni kun je je vraag aan de helpdesk richten via referendum@groenlinks.nl of via de Whatsapp-functie op de website. Deze vraag wordt binnen 24 uur beantwoord.

Je kunt ook op maandag t/m vrijdag van 9.00 - 17.00 uur bellen met je vraag naar 030-2399900.

Je kunt via de helpdesk alle vragen stellen over het referendum zelf: als iets niet goed lukt, als je je persoonlijke code kwijt bent of niet hebt ontvangen etc. Heb je vragen over de procedure of aan de referendumcommissie? Dan kun je mailen naar referendumcommissie@groenlinks.nl.

Q&A over het Politiek Referendum | Partijvoorzitter Katinka Eikelenboom | GroenLinks Afspelen op YouTube