Algemeen

Het partijbestuur geeft leiding aan de vereniging GroenLinks en wordt ondersteund door het landelijk bureau. Het partijbestuur van GroenLinks heeft als taak om:

• het dagelijks bestuur van GroenLinks te voeren;
  • de politieke meningsvorming, het debat en de standpuntbepaling door de leden te organiseren en te faciliteren;
  • politiek talent te scouten en te ontwikkelen;
  • toezicht te houden op met de vereniging verbonden stichtingen en instellingen.

Het partijbestuur ontwikkelt beleid om GroenLinks op de kaart te zetten samen met onze Europese, landelijke, en lokale politici en vrijwilligers en is verantwoordelijk voor de implementatie van dit beleid.

Voor de bestuursfuncties geldt een gemiddelde tijdsbesteding van drie dagdelen per week (met name in de avonden en weekenden). Bestuursleden worden verkozen voor een termijn van drie jaar.

Algemeen profiel

Als bestuurslid heb je een visie op de rol en toekomst van GroenLinks en de rol van het partijbestuur. Als bestuurslid ken je de partij op alle niveaus (Europees, landelijk, provinciaal en lokaal) en weet hoe de verschillende verantwoordelijkheden binnen de partij verdeeld zijn.

Een bestuurslid van GroenLinks is communicatief vaardig en integer. Je werkt als bestuurslid resultaatgericht en kunt goed zelfstandig werken, waarbij je zorgvuldig afstemming zoekt met diverse geledingen in de partij, medepartijbestuursleden en de directie van het landelijk bureau. Je kunt jouw werkzaamheden goed plannen en prioriteren en beschikt over voldoende tijd. Het gaat om een onbetaalde functie.

Je ziet besturen als teamwork en je kunt jouw persoonlijke gedachten en ideeën balanceren met het bredere partijbelang. Binnen de partij kun je in verschillende krachtenvelden opereren, en investeer je in jouw netwerk binnen en buiten de partij. Je committeert je als bestuurslid in grote lijnen aan het lopende meerjarenbeleidsplan om de continuïteit binnen de partij te waarborgen.  Als bestuurslid weet je cultuursensitief te handelen met het oog op het vergroten van diversiteit, inclusie en gelijkwaardigheid binnen GroenLinks.

De samenwerking met de PvdA en met andere progressieve bondgenoten is een belangrijke ontwikkeling in onze partij. De leden hebben besloten dat we één fractie vormen met de PvdA in de Eerste en Tweede Kamer. Als partijbestuurslid zal je samen met de rest van het bestuur nadere vorm en richting geven aan de linkse samenwerking. Je beschikt over visie en strategisch inzicht en bent bereid om invulling te geven aan bestaande en toekomstige besluiten van leden over linkse samenwerking. Je weet wat er speelt in de partij en kan verschillende visies in de partij herkennen en waar mogelijk samenbrengen.

Wat ga je doen?

• Als bestuurslid vergader je in het partijbestuur eens in de drie à vier weken en bij uitzondering vaker, bijvoorbeeld rondom belangrijke deadlines van kandidaten- en programmacommissies of bij urgente kwesties. Daarnaast neem je deel aan heidagen met het partijbestuur en de toezichtraad.
  • Je bent als bestuurslid verantwoordelijk voor het ontwikkelen van beleid binnen je portefeuille en voor het toezien op de implementatie daarvan. Je belangrijkste gesprekspartners zijn de mede-partijbestuursleden en de directie van het landelijk bureau.
  • Je bent het aanspreekpunt voor twee provinciale afdelingen, zodat je weet wat er speelt en kan ondersteunen bij incidenten zoals zetelroof. Je bent minimaal eens per jaar aanwezig op de betreffende provinciale ledenvergadering.

Naast de reguliere bestuurstaken van het partijbestuur vervul je als bestuurslid partijontwikkeling een aantal specifieke taken en verantwoordelijkheden:

• Je richt je op het versterken en vergroten van de organisatiekracht van de afdelingen binnen de partij en hebt daarbij oog voor het betrekken van sympathisanten.
  • Je investeert in de verbetering van ledendemocratie en inspraak in de partij, onder andere via het verder ontwikkelen van nieuwe vormen van ledeninspraak zoals het GroenLinks beraad.
  • Je richt je op het ontwikkelen en professionalisering van de interne partijstructuren van de vereniging GroenLinks. Hiermee bedoelen we het professionaliseren en ontwikkelen van ledenbinding, diverse afdelingen, netwerken en werkgroepen binnen de partij
  • Je denkt mee over manieren waarop leden en sympathisanten zich (duurzaam) kunnen inzetten voor GroenLinks om de beweging te versterken en professionaliseren.

Wij bieden:

• een sleutelpositie binnen GroenLinks in een periode waarin we snel groeien en waarin het beleid rondom partijontwikkeling cruciaal is voor verdere groei van de partij en beweging;
  • de mogelijkheid om bij te dragen aan een groeiende, inclusieve beweging;
  • een veelzijdige functie met een leuk en professioneel team in en rond het partijbestuur;
  • een dynamische plek waar je je bestuurlijke vaardigheden (verder) kunt ontwikkelen en initiatief en creativiteit worden gewaardeerd;
  • de mogelijkheid om GroenLinks in alle geledingen van dichtbij te leren kennen.

Voor meer informatie kun je contact opnemen met de partijvoorzitter Katinka Eikelenboom via keikelenboom@groenlinks.nl

Wat moet je doen om je kandidaat te stellen?

Om je kandidaat te stellen vragen we je een motivatiebrief, cv en een aantal bijlagen in te zenden. De uiterste inzenddatum is 16 november 2023 om 23.59 uur. Je stuurt je kandidaatstelling per e-mail naar kc-mail@groenlinks.nl. Bij voorkeur brief en bijlagen in één Pdf-bestand. Op 3 december, 9 december en 16 december 2023 zullen de gesprekken plaatsvinden. Probeer deze dagen zo veel mogelijk vrij te houden in je agenda.

Een complete kandidaatstelling bestaat uit:

• Een brief aan de kandidatencommissie. Hierin motiveer je waarom jij graag in het partijbestuur zitting zou willen nemen en waarom je een geschikte kandidaat bent voor specifiek deze functie.
  • Je cv, inclusief je contactgegevens.
  • Een ingevulde integriteitsverklaring. Download hier de in te vullen verklaring, inclusief het daarbij behorende integriteitsprotocol en de ondertekende gedragscode van GroenLinks.

Toelichting: Indien er vragen zijn over de integriteit van een kandidaat, kan een aanvullend integriteitsonderzoek onderdeel zijn van de procedure. Als dit aan de orde is word je t.z.t. geïnformeerd over het hoe en waarom van dit onderzoek. Kandidaten die onvoldoende integer worden bevonden, zijn kandidaat af: ze worden niet voorgedragen en kunnen zichzelf niet presenteren als kandidaat aan het congres.

• Een ondersteuningsverklaring met de gegevens van 15 partijleden die jouw kandidatuur ondersteunen. Deze leden moeten persoonlijk bij jou hebben aangegeven dat ze hiertoe bereid zijn. De kandidatencommissie kan contact met hen opnemen voor navraag. Download hieronder het in te vullen ondersteuningsformulier van GroenLinks.