Op 14, 15 en 16 maart 2022 zijn de gemeenteraadsverkiezingen. Als je de Nederlandse nationaliteit hebt en 18 jaar of ouder bent, mag je je stem uitbrengen. Door te stemmen bepaal je de koers van jouw gemeente.

Wat doet de gemeenteraad?

De gemeenteraad bepaalt wat er in een gemeente moet gebeuren, en controleert het werk van de burgemeesters en wethouders.

Waarom zou je stemmen?

De mensen die bij de gemeenteraadsverkiezingen gekozen worden bepalen straks vier jaar lang wat er gebeurt in jouw gemeente. Met jouw stem laat je weten waar aandacht aan besteed moet worden. Zoals bijvoorbeeld beter woonbeleid, aandacht voor groen in de gemeente of beter onderwijs.

Op wie kan je stemmen?

Elke politieke partij presenteert voorafgaand aan de verkiezingen een verkiezingsprogramma en een kandidatenlijst. Wat je kan helpen bij het maken van een keuze, is bedenken welke onderwerpen voor jou heel belangrijk zijn. Om vervolgens te kijken welke partij daar het beste bij aansluit. En je kan gebruik maken van verschillende stem- en kieswijzers, zoals stemwijzer.nl.

Waar kun je stemmen?

In jouw gemeente worden stemlokalen ingericht. Je kunt bij elk stemlokaal binnen jouw gemeente stemmen. Op de website van jouw gemeente kun je hier alles over lezen.

Wat neem je mee als je gaat stemmen?

Als je naar een stemlokaal gaat, mag je twee dingen niet vergeten:

• Jouw persoonlijke stempas, deze wordt per post naar je verzonden;
  • Een geldig identiteitsbewijs, zoals je paspoort, rijbewijs of identiteitskaart.

Nu je helemaal voorbereid bent op jouw eerste keer stemmen, moet je alleen nog kiezen op wie je gaat stemmen. Benieuwd naar de plannen en kandidaten van jouw gemeente?