Het alternatieve koopkrachtplan van de PvdA en GroenLinks - dat volledig is doorgerekend door het Centraal Planbureau - zorgt voor compensatie voor mensen die door de stijgende gas- en elektriciteitsprijzen financieel in de problemen zitten of dreigen te komen. Grote bedrijven en vermogenden gaan meer belasting betalen. Zo wordt de compensatie gefinancierd, terwijl de vermogensongelijkheid kleiner wordt.

In hun alternatieve koopkrachtplan investeren de PvdA en GroenLinks in 2023 fors in bestaanszekerheid, (bijna) dubbel zoveel als het kabinet nu van plan is. De partijen stellen 8 miljard euro beschikbaar voor een versnelde verhoging van het minimumloon naar 14 euro per uur, wat een loonsverhoging betekent voor ruim 2 miljoen mensen in Nederland. De AOW en uitkeringen stijgen mee.

Daarnaast komen er snelle en gerichte maatregelen om lage- en middeninkomens te ondersteunen. Iedereen met een zorgtoeslag ontvangt een eenmalige uitkering van 800 euro. Bovendien komt er huurverlaging voor tochtige woningen (0,5 miljard) en wordt het openbaar vervoer betaalbaar gehouden (0,8 miljard euro).

Om te zorgen voor structurele kostenverlaging en verminderde afhankelijkheid van gas komt er een noodplan energiebesparing: woningen worden versneld geïsoleerd en corporatiewoningen voorzien van zonnepanelen en buurtbatterijen (1,5 miljard euro).

Eerlijker belastingsysteem
De linkse partijen betalen de plannen met de invoering van een eerlijker belastingsysteem, waardoor werkenden minder en vermogenden en bedrijven relatief meer bijdragen aan de schatkist. De winstbelasting gaat naar 30%, wat bovenop de kabinetsplannen jaarlijks 6 miljard euro oplevert. Routes voor belastingontwijking worden verder geblokkeerd (opbrengsten 6,5 miljard euro). En vermogens worden zwaarder belast met een verhoging van het tarief in box 3 – naar 49%.

“Dit alternatieve koopkrachtplan laat zien dat we als land een stap vooruit kunnen zetten, als we het samen doen. Als we besluiten dat we moeten opkomen voor mensen die het minder hebben en collectief bijdragen om dat mogelijk te maken. Het is geen kwestie van kunnen, maar van willen”, zegt Senna Maatoug, Kamerlid GroenLinks.

Prijsplafond
“Het gaat om de politieke keuzes die je maakt”, zegt Henk Nijboer, Kamerlid PvdA. “Dit kabinet is te laat en komt met te weinig; de rijken worden rijker, terwijl heel veel gezinnen de eindjes niet meer aan elkaar kunnen knopen– óók gezinnen die zich voor deze energiecrisis prima wisten te redden. Het lijkt of het kabinet nu pas begint door te krijgen wat er thuis bij mensen gebeurt."

Nijboer: "Met ons koopkrachtplan, met onder meer een prijsplafond voor energie, een hoger minimumloon en het verlagen van huren van tochtige woningen, voorkomen we als PvdA en GroenLinks dat mensen in armoede belanden. Het zijn maatregelen die écht voelbaar zijn, die écht een verschil maken voor de mensen die dat zo hard nodig hebben.”