“Wat een stap voorwaarts in de Europese democratie moest zijn, dreigt ordinair handjeklap te worden.” Dat concludeert GroenLinks-delegatieleider Bas Eickhout nadat de deal tussen sociaaldemocraten en christendemocraten - ook wel de grote coalitie genoemd - in het Europees Parlement bekend werd. Weliswaar stuurden ze een Sloveense liberaal weg, maar verder laten de twee partijen alle eurocommissarissen zitten, ondanks breed gedeelde kritiek. Frans Timmermans zal naar verluid nog een thema bij zijn portefeuille krijgen: duurzaamheid. Er is echter geen enkele duidelijkheid over wat dit concreet voor gevolgen heeft.

“Dat de sociaaldemocraten nu zoveel matige kandidaten slikken om maar hun eigen matige kandidaat te mogen houden, is een zeer teleurstellend einde van deze hoorzittingen”, constateert Eickhout. “In Nederland spreekt men erover om dit mooie democratische systeem over te nemen, maar ondertussen bewijst de grote coalitie dit mooie systeem geen dienst.”

Sociaaldemocraten steunen Cañete

De Spaanse kandidat Miguel Arias Cañete kreeg uiteindelijk toch steun van de sociaaldemocraten. Zij konden de meerderheid breken en Cañete afwijzen, maar lieten dat na. GroenLinks startte woensdagmiddag nog een twitteractie die leidde tot tweets van duizenden bezorgde Europeanen aan de twijfelende Europarlementariërs. Het mocht niet baten, de deal was rond. Eickhout: “Nu krijgen we dus een eurocommissaris die géén duidelijkheid wilde geven over de banden, die zijn familie onderhoudt met de olie-industrie en die in het verleden al meermaals in opspraak is geweest wegens belangenverstrengeling.”

Als wisselgeld voor Cañete krijgen de sociaaldemocraten hoogstwaarschijnlijk een extra eurocommissaris en krijgt Timmermans Duurzame Ontwikkeling in zijn portefeuille. Eickhout wil snel meer duidelijkheid over deze verschuiving. “Een eurocommissaris die zich zo expliciet keert tegen de Ecodesign-richtlijn die energiebesparing afdwingt, zal tekst en uitleg moeten komen geven. Bedrijven als Philips rekenen op verdere implementatie van deze motor van de duurzame economie en ik zit niet te wachten op iemand die daar nonchalant over doet.”