De natuur is er slecht aan toe

Rapport na rapport bevestigt dat de Nederlandse natuur het moeilijk heeft. Er zijn steeds minder insecten, vogels en allerlei plantensoorten. De waterkwaliteit in de natuur is dramatisch. Stikstofoverschot is hiervoor een van de belangrijkste redenen. Stikstof komt vanuit fabrieken, vanuit auto’s, schepen en vliegtuigen, maar voor het grootste deel vanuit de bio-industrie.

De rechter zegt: minder stikstofuitstoot is de enige manier

Het stikstofprobleem is niet nieuw. We weten dit al tientallen jaren. Alleen heeft de politiek steeds nieuwe juridische uitwegen gevonden om onder Europese natuurregels uit te komen. Tot 2019, toen de Raad van State een grens trok. Juristen zijn het erover eens: er zit niets anders op dan zo snel mogelijk minder stikstof gaan uitstoten. Anders komen andere belangrijke dingen – zoals de woningbouw en de energietransitie – ook stil te staan.

Het kabinet schuift de oplossing wéér voor zich uit

Vorig jaar kwam het nieuwe kabinet met een ambitieus stikstofdoel: 50 procent minder uitstoot in 2030. Daar staat GroenLinks achter. Maar daarna is er vrijwel niets gebeurd. En na de Provinciale Statenverkiezingen lijkt het kabinet te twijfelen aan het eigen beleid – met name het CDA. Nu is de stikstofaanpak wéér op de lange baan geschoven. Terwijl de natuur daardoor nog verder achteruitgaat. Terwijl de woningbouw en de energietransitie daardoor stil komt te staan. En terwijl verder uitstel het niet gaat halen bij de rechter. Onbegrijpelijk.

In het Kamerdebat eisen we duidelijkheid

Het is niet gebruikelijk om in de Tweede Kamer te debatteren over de verkiezingsuitslag in de provincies. Maar het is hard nodig, want na de verkiezingen zijn de coalitiepartijen het niet meer eens over hun eigen beleid. D66 wil door met de stikstofaanpak, het CDA wil uitstellen. En VVD en ChristenUnie hinken op twee gedachten. Zo kunnen we niet nog maanden verder. Daarover is de hele oppositie het eens. Genoeg reden om vandaag aan de coalitiepartijen te vragen: welke kant willen jullie op?

GroenLinks wil het probleem nu aanpakken

GroenLinks weet welke kant het op wil: die van het beschermen van de natuur en het helpen van de talloze boeren die graag willen vergroenen. Zij kunnen dat pas kunnen als de overheid ze de kans geeft. Boeren zitten nu klem tussen machtige agrarische multinationals, supermarkten die inkopen voor bodemprijzen en een overheid die geen concrete oplossingen biedt. Wij willen ze helpen met de overstap op kleinschalige, natuurinclusieve landbouw. Bovendien eisen we ook een eerlijke bijdrage in het terugdringen van stikstof van de industrie en mobiliteit. We kunnen het stikstofprobleem aanpakken, maar alleen als we het samen doen.