De batterijenwet zorgt voor recyclingdoelen voor grondstoffen – zoals lithium – en doelen voor gerecycled materiaal in nieuwe batterijen. Eickhout: “Door doelen aan zowel de vraag- als aanbodkant te stellen creëren we een markt voor gerecyclede materialen. Niet alleen hoeven we zo minder nieuwe mijnen te openen, ook wordt daarmee de steeds groter wordende elektronische afvalberg aangepakt en in de toekomst gebruikt als nieuwe grondstof. Zo kan deze wet een voorbeeld zijn voor andere producten.”

Op dit moment is Europa voor een groot deel afhankelijk voor haar grondstoffen van China. Die afhankelijkheid moet deze wet afbouwen. Eickhout: “De Chinezen hebben al jarenlang strategische investeringen gedaan in grondstofketens, waardoor ze nu niet alleen veel grotere zekerheid en beschikbaarheid hebben van grondstoffen, ook hebben ze veel meer mogelijkheden om te recyclen. Die afhankelijkheid is echt een groot risico voor de toekomstige ontwikkeling van de belangrijkste economische sectoren in Europa. Hoewel de doelen die in de wet zijn gesteld voor recycling hoger hadden gekund, is dit een goed begin.” Het Parlement en de EU-landen zullen nu nog over de deal moeten stemmen. Naar verwachting is er een stevige meerderheid voor dit voorstel en zal de wet volgend jaar ingaan.